[fragastaten] Information från Datainspektionen

Upplysningstjänsten no-reply at datainspektionen.se
Fri Feb 26 13:59:15 UTC 2016

Hej Mattias,

Tack för ditt meddelande.

Till Datainspektionen kommer det varje dag ett stort antal meddelanden med synpunkter på hur personuppgifter hanteras i olika delar av samhället. Med detta svar vill Datainspektionen allmänt beskriva de regler som gäller för sådan hantering av personuppgifter som ditt meddelande handlar om. Datainspektionen kommer i nuläget inte att göra något mer med anledning av den information som du har lämnat till oss.

Vilka säkerhetsåtgärder som behöver vidtas beror bland annat på hur pass känsliga de behandlade personuppgifterna är. Generellt gäller att ju känsligare personuppgifterna är och ju större riskerna är med behandlingen av personuppgifterna, desto mer omfattande bör säkerhetsåtgärderna vara.

För information om säkerhet enligt personuppgiftslagen, se följande länk:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/sakerhet-enligt-personuppgiftslagen/

För information om myndigheters personuppgiftsbehandling, se följande länk:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/e-forvaltning/statliga-myndigheters-behandling-av-personuppgifter/

Datainspektionen har inte granskat den aktuella behandlingen och kan därför inte svara på vilka säkerhetsåtgärder den personuppgiftsansvarige bör vidta i detta fall. Jag rekommenderar att du i första hand, vilket jag uppfattar det som att du redan har gjort, vänder dig till den personuppgiftsansvarige för att få mer information om behandlingen.

Datainspektionen är för sin tillsynsverksamhet beroende av de tips vi får från allmänheten. Vi är därför tacksamma för den information du har lämnat till oss.

Vänliga hälsningar
Camilla Sparr
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se<http://www.datainspektionen.se>