[iRail] Vraag ivm stage in 2014

Pieter Colpaert pieter.colpaert at okfn.org
Tue Aug 27 13:08:48 UTC 2013

Dag Nico,

Heel zeker bij iRail plaats voor een stage! Je zou daarbij de kans krijgen
om mee te werken aan onze Belgische projecten (http://github.com/iRail) als
onze internationale projecten (http://github.com/OpenTransport) die deel
zijn van OKFN's Open Transport werkgroep.

Wat wil je leren? (geef mij een categorie ;) )
 - Serverside software: vb. REST APIs opzetten, implementeren van OAuth
services, meebouwen aan The DataTank, experimenteren aan NoSQL stores (bvb.
MongoDB)
 - Datastructuur: meedenken over relationeel databank model, of meedenken
over ontologieën en hoe data structureren met RDF (semantic web), of NoSQL
(e.g. MongoDB) gebruiken voor transportdata
 - Client side back-ends: javascript libraries bouwen voor front-ends die
data ophalen en front-enders helpt om strakke front-ends te bouwen
(voorbeeld: https://github.com/OpenTransport/prefill)
 - Client side front-end: css/html/javascript en design shizzle waar ikzelf
minder vertrouwd mee ben

Werk from the shelve:

We hebben momenteel een project rond Social Local Mobile (SoLoMo) +
Identity Management (SoLoMIDEM) lopen samen met Mobile Vikings (cfr.
CityRoute use case waar Thomas an Matthias aan werkten tijdens oSoc13:
https://github.com/oSoc13/Cityroute) waar je samen met Michiel en tegen dan
nog een andere persoon aan zou kunnen meewerken. Dit project moet vooral
goed gestructureerd zijn met veel herbruikbare open APIs. Alles wat je zal
doen zal Open Source zijn en daar gaan we ook proberen mensen van buitenaf
van overal ter wereld aan laten meewerken.

We hebben ook nog iRail 3.0 (die min of meer past in SoLoMIDEM). iRail 3.0
is exact wat er werd gebouwd tijdens oSoc13, alleen moeten we nu nog het
systeem voorzien waarbij mensen kunnen "inchecken". Dit systeem zal nog
steeds in opbouw zijn tijdens uw stage.

We hebben uiteraard ook data.iRail.be waar er verder aan moet gewerkt
worden: een webservice om ervoor te zorgen dat iedereen alle vervoersdata
in België kan opvragen (moeilijker dan je denkt ;) ).

We hebben ook nog http://github.com/OpenTransport/Stations waar we een
github repo willen maken met CSV's op met identifiers voor *alle* transport
stops die je je kan indenken (treinstation, bushalte, parkeergarage,
fietsenstalling, haven, helikopterpad, luchthaven, enzovoort)

Mvg,

Pieter