[okfn-cz] CC pro open data

Aleš Pekárek pekarek.ales at gmail.com
Mon Feb 13 16:39:10 UTC 2012

SUPER.

Jinak na ty CC licence v oblasti PSI (public sector information) fakt
bacha, protoze na ciste verejna data (tedy ta, ktera si nasoukate nekam do
sve sekundarni sluzby jako napr. ty rozpocty) se skutecne moc nehodi (tedy
ty stavajici), tak aby byly v souladu s PSI Direktivou, ktera podobne
licence sice vita, ale musi byt striktne umozneno komercni vyuziti
verejnych dat (a treba i pod licenci, to uz je jedno...) - coz u je u CC
zavadejici. Idealni je poskynout ze strany verejne spravy vse k dispozici
zdarma ke komercnimu vyuziti, ale mohou i chtit licencni poplatek - ale pak
musi byt jasne psano a dano, jak ta licence vypada. Coz u CC NC nebyva (tam
je jen, nesmi se vyuzivat komercne - coz dle pravnickych vykuku znamena to
same jako "zavolejte nam a dohodneme se na licenci"). Neco takoveho si
statni sprava samozrejme nemuze dovolit a musi data poskytovat bud a)
zdarma b) pod jasne popsanou licenci co za kolik (coz CC NC fakt
nenaplnuje).

viz priklad webu MF CR <http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/> - kteri maji dole
uvedeno ze je to pod licenci CC NC, coz je dle direktivy dost mimo (ten
obsah si ma pravo dle legislativy EU kazdy komercne vyuzit tak, jak MF
stanovi - coz stanoveno neni a proto i CC NC je v tomto pripade mimo misu)

Ono je toto dost slozite a chtelo by to dukladnejsi analyzu. Obecne me CC v
oblasti PSI v CR spis docela, s prominutim, serou (prave proto, ze
zakladaji na autorskem zakonu, coz je u PSI opravdu trochu mimo). Zajimalo
by me, kdo to prvni zacal spojovat dohromady, mozna bych mu sel rucne
podekovat :D aneb verejna sprava jako autor, kde to jsme proboha? Kazdy kdo
nekdy pracoval ve verejne sprave a neco publikoval pod hlavickou toho
subjektu, tak moc dobre vi, ze on v tu chvili jako autor nehraje uz zadnou
roli a jeho dilo se stava verejnym statkem dle PSI Direktivy. Jestli porad
nevite o cem mluvim, tak napr. jsem autorem nekolika techto
publikaci<http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/s/2010-9>- ale je
to PSI a ja nemam zadny narok

Nemam ted bohuzel moc casu to podrobneji rozebrat... ale jen tak aby se
vedelo, kdyz uz se na toto tema teda vede diskuse

ap