[Okfn-dk] Fwd: Invitation til møde om Open Government Partnership

Christian Villum villum at autofunk.dk
Fri Oct 18 06:47:55 UTC 2013

Så er der nyt om OGP...

---------- Forwarded message ----------
From: "Mads Kæmsgaard Eberholst (IRM Research Denmark)" <
opengov.denmark at gmail.com>
Date: 2013/10/17
Subject: Invitation til møde om Open Government Partnership
To: opengov.denmark at gmail.com

 Kære alle sammen, (se vedhæftede PDFs sidste side for en liste over
modtagere af dette brev)****

Jeg skriver til dig, fordi jeg er i gang med at lave den danske uafhængige
evaluering af vores deltagelse i Open Government Partership (OGP). Måske
kender du ikke dette initiativ? I så fald kan du finde en masse
informationer om det på initiativets hjemmeside (
http://www.opengovpartnership.org/) og hos Digitaliseringsstyrelsen portal,
digitaliser.dk (http://digitaliser.dk/group/524565)****

*Hvad er Open Governement Partnership?*

Ganske kort fortalt går Open Government Parnership ud på, at den danske
regering ved en et-årig handlingsplan fra april 2012 fra har forpligtet sig
til at skabe større åbenhed og transparens ud fra en række punkter, Disse
punkter kan du finde i handlingsplanen her (på side 11 og frem):
http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/~/media/Files/Nyheder/Danmark_OGP-handlingsplan_2012.ashx
****

Rigtig mange af punkterne i handlingsplanen handler om open data, genbrug
af data og tilgang til data.****

Den danske regering har selv lavet en evaluering af handlingsplanen. Den
evaluering finder du her: http://digitaliser.dk/resource/2519777****

Den rapport, som *jeg* skal lave, er en uafhængig rapport. Metoden kaldes i
OGP-termer for *Independent Reporting Mechanism. *Det kan du læse mere om
her: http://www.opengovpartnership.org/independent-reporting-mechanism****

Min rapport vil blive offentliggjort på internettet – og den danske
regering vil have mulighed for at kommentere rapporten, inden den forventes
offentliggjort i januar 2014.****

*Hvorfor skriver du så til mig?*

For at kunne skrive min rapport, skal jeg gennemføre to møder, hvor vi skal
tale om perspektiverne i den danske tilknytning til OGP. Vi skal både tale
om de konkrete punkter, men vi skal også tale om, hvordan Danmark kommer
videre i forhold til at skabe mere åbenhed. Da min evaluering handler om de
konkrete punkter skal diskussionen dog udspringe heraf.****

Jeg forsøger at invitere forskere, stakeholdere, NGO’er og repræsentanter
for det offentlige over en bred kam.****

Jeg har valgt at skrive til *dig*, fordi jeg gerne vil indbyde netop dig
til et af disse møder. Du besidder en positition og/eller viden, som er
afgørende for kvaliteten af min afrapportering.****

Jeg håber derfor meget, at du kan komme til mødet – enten personligt, via
telekonference (over internettet via software, jeg stiller til rådighed)
eller ved at sende en anden fra din organisation, der besidder de samme
kompetencer, som du selv gør.****
**
* * *Hvad skal vi tale om? Hvordan forbereder jeg mig?*

Ud over denne invitation vil du modtage en survey over internettet. Den
modtager rigtig mange andre også, men de er ikke indbudt til mødet.
Surveyen indeholder alle de danske punkter fra handlingsplanen. Derfor vil
du ved at besvare denne survey have forberedt dig godt. For hvert punkt i
surveyen findes et spørgsmål, der relaterer sig til fremtiden for OGP i
Danmark. Det er dette, som vores møde skal handle uddybe. Altså helt
konkret; Hvordan kunne vi forestille os, at de danske punkter kunne
udvikles, så de i fremtiden skaber endnu mere åbenhed, og vi dermed får et
endnu mere transparent Danmark?****

*Dato, tid og sted*

Jeg afholder to møder. Et i Aarhus og et i Roskilde. Se i den vedhæftede
PDF-fil, hvilket et af møderne, du er indbudt til.****

*By*

*Dato & tid*

*Sted*

Roskilde****

4/11 2013

16.30-18.30****

Roskilde Universitet
Universitetsvej 1
4000 Roskilde
CBIT, Bygning 40.3 (Journalistiks lokaler).****

Google Map: http://bit.ly/1bTjhvI****

Aarhus****

5/11 2013

16.30-18.30****

Aarhus Rådhus
Rådhuspladsen
8100 Aarhus C****

Se opslag ang. lokale v. indgangen – evt. henvendelse i vagten.

Google Map: http://bit.ly/1hT71sE****

*Hvad nu, hvis jeg ikke kan komme lige den dag?*

Som tidligere nævnt, så håber jeg meget, du kan komme. Men er du forhindret
i at komme personligt, kan du eventuelt sende en afløser fra din
organisation – blot vedkommende besidder samme kompetencer som du. Du kan
også være med online over et konferenceværktøj, som jeg kan stille til
rådighed. Giv mig venligst besked lige meget hvilken løsning, du måtte
vælge – eller hvis du ikke kan komme.****

*Honorar og udgifter*

Jeg har desværre ikke mulighed for at give dig honorar eller dække de
udgifter, du måtte have, ved at deltage i mødet. Jeg håber dog meget, at
dette ikke er noget problem. Jeg byder dog på lidt snacks og koldt at
drikke under mødet.****
**
* * *Tilbagemelding – S.U.*

Af logistiske årsager vil jeg gerne bede dig melde tilbage til mig hurtigst
muligt, om du kan deltage eller ej. Aller seneste svarfrist er d. 1/11
2013. Meld venligst tilbage på mail opengov.denmark at gmail.com. ****

Skulle du have spørgsmål, er du mere end velkommen til at ringe til mig.****

Venlige hilsner****

Mads Kæmsgaard Eberholst