[Okfn-dk] Nyt Open Data Index er ude

Niels Erik Kaaber Rasmussen niels at buhlrasmussen.eu
Wed May 10 07:08:16 UTC 2017

Så vidt jeg kan se, er artiklen du (Emil) linker til fra 2009. Siden da
er der sket noget på området. Der blev på finansloven for et par år
siden (tror det var FFL 2015) afsat penge til en arbejdsgruppe, der
skulle igangsætte arbejdet med en domsdatabase samt penge til etablering
af databasen (over vist nok 3 år). Open Knowledge Danmark fik i den
forbindelse Folketingets Retsudvalg til at stille nedenstående spørgsmål
til ministeren. Jeg er usikker på præcist hvor langt i processen, man er
kommet siden, men det vil man nok kunne opklare ved en henvendelse til
Domstolsstyrelsen.

Mvh, Niels Erik

--

SPØRGSMÅL NR. 1602 (ALM. DEL) FRA FOLKETINGETS RETSUDVALG:

"Vil ministeren sikre, at data, der stilles til rådighed i den kommende
domsdatabase, gøres tilgængelige som åben data i åbent maskinlæsbart
format under åbne licensvilkår, således at data frit kan anvendes og
videreanvendes? Der henvises til, at åbne licensvilkår er en afgørende
forudsætning for, at den frigivne domsdata kan videreanvendes
kommercielt og opnå udbredelse i civilsamfundet. Ved åbne data forstås
data, der frit kan bruges, ændres og deles af alle til alle formål."

SVAR:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:

"Domstolsstyrelsen kan oplyse, at vi har nedsat en arbejdsgruppe, der
skal stå for det forberedende arbejde med etableringen af den kommende
domsdatabase. Arbejdsgruppen har blandt andet til opgave at komme med
forslag til, hvilke krav der skal stilles for at sikre en brugervenlig
og velfungerende domsdatabase.

Det er en forudsætning for arbejdsgruppens arbejde, at domsdatabasen
skal give mulighed for, at f.eks. forlag og andre professionelle aktører
kan foretage udtræk af databasen med henblik på forædling i tidsskrifter
og lignende.

Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde i foråret 2015, og vi
har blandt andet derfor ikke mulighed for at oplyse konkret, hvilke
formater oplysningerne i databasen vil blive stillet til rådighed i.

Domstolsstyrelsen kan supplerende oplyse, at der i tilknytning til
arbejdsgruppen er etableret en bredt sammensat referencegruppe, der
består af repræsentanter for de kommende brugere af databasen, herunder
Folketinget, advokater, forlag m.v. Formålet med referencegruppen er at
få tilvejebragt brugernes ønsker til domsdatabasen, så de kan indgå i
arbejdet med at etablere en domsdatabase."

Mvh, Niels Erik

---
Tweet @nilleren
Phone (+45) 2680 9492
Web buhlrasmussen.eu
PGP buhlrasmussen.eu/nekr_pgpkey.gpg

On 2017-05-10 07:51, Emil O. W. Kirkegaard wrote:

> Vi har heller ikke åbne domsafsigelser, skønt at Norge, Sverige og Finland har. I stedet har man snakket om emnet i snart 20 år. Mig bekendt er der ikke sket noget side denne artikel.
>
> http://www.retspolitik.dk/domme-skal-være-offentlige-billige-og-nemme-at-se/ [3]

Links:
------
[1]