[OKFN-NL] hibernated or death?

Sander van der Waal sander.vanderwaal at okfn.org
Tue Jan 24 10:46:31 UTC 2017

Hi all,

> Hi allen,
>
> Zoals Sebastiaan al zei, zijn er al veel volwassen organisaties in
> Nederland die open kennis vertegenwoordigen. Sebastiaan verwees naar de
> door Kennisland georganiseerde roundtable voor een grote groep van deze
> vertegenwoordigers.

Dat klinkt erg interessant, maar ik heb behalve de foto's verder niets
hierover kunnen vinden. Is er een verslag of blog post over gepubliceerd?

> Ik heb het idee dat de positie die OKFN in Nederland probeerde in te
> nemen, die als vertegenwoordiger van deze groepen/organisaties, niet heeft
> gewerkt. Of die in de toekomst kan werken vraag ik mij af.

Als medewerker van OKFN (Open Knowledge International) wil ik dit punt
graag even rechtzetten. OKFN heeft nooit tot doel gehad om andere groepen
of organisaties te vertegenwoordigen - niet in Nederland en niet in andere
landen waarin netwerkleden actief zijn.

We bieden een mogelijkheid voor vrijwilligers om zich lokaal te organiseren
als onderdeel van het OKFN-netwerk, wanneer mensen zich hiervoor aanmelden
(bottom-up). Dit is natuurlijk met name interessant in landen waar nog geen
organisaties bestaan die actief zijn met 'open knowledge'. Desalniettemin
kunnen vrijwilligers zich in elk land melden als ze lokale
OKFN-activiteiten willen ondernemen en een groep opzetten.

Er was een ambassadeur voor OKFN-NL, Kersti Wissenbach, die op vrijwillige
basis activiteiten wilde organiseren in Nederland onder de OKFN-NL-paraplu.
Haar achtergrond was in Open Development (oa. bekend van het Open
Development Camp). Inmiddels is zij niet meer actief voor OKFN-NL en is
sindsdien is de groep inactief.

> Als ik deze voorwaarden zo zie, zoals de participatie in de grote OKFN
> projecten kan ik geen van deze organisaties voorstellen die daar tijd en
> geld in gaan steken. Voornamelijk het tekenen van een code of conduct lijkt
> mij een grote stap voor organisaties.

Deze voorwaarden zijn met name gericht op vrijwilligers die (nog) niet
onderdeel zijn van een organisatie. Organisaties zouden zich als 'Affiliated
group
<https://okfn.org/global-network/network-guidelines/network-structure/#Affiliate>'
kunnen aanmelden, maar ook dat is gericht op diegenen die actief willen
deelnemen aan projecten van Open Knowledge International, zoals het
aanbieden van een lokaal School of Data <http://schoolofdata.org/>
curriculum of actieve samenwerking rondom ons Open Spending-project
<http://next.openspending.org/>.
Overigens werken we bij Open Knowledge International natuurlijk ook op
andere manieren samen met verschillende 'open knowledge' organisaties in
Nederland, zoals via Europese projecten.

> Wel zie ik dat veel van de initiatieven zoals de Waag Society (hi
> Marleen), Kennisland/Creative Commons Nederland, Circular Content, etc.
> vertegenwoordigd zijn op deze lijst.

Dat is inderdaad leuk om te zien. Zijn mensen bekend met andere open
mailinglijsten in Nederland waar coordinatie plaatsvindt tussen
organisaties op het gebied van 'open knowledge'? Maw is deze okfn-nl een
duplicaat van wat elders al gebeurt? Dit is wellicht ook relevant omdat we
momenteel mailinglijsten uitfaseren en overstappen naar ons forum
<https://discuss.okfn.org>.

> Dus @Egon als je een gezamenlijke reactie/opinie wilt schrijven over het
> nationaal plan voor open wetenschap dan kunnen we dat op deze lijst
> organiseren.

Behalve deze okfn-nl mailing lijst is er een okfn-science-nl lijst
<https://lists.okfn.org/pipermail/open-science-nl/> waar Egon e.a. over dit
onderwerp hadden gepubliceerd (maar hier op okfn-nl coordineren lijkt me
praktischer).

Egon (en anderen!), laat me weten wat je handig vindt om zichtbaarheid voor
open science-activiteiten mogelijk te maken tbv het Nationaal Plan Open
Science. Wellicht is het het meest praktisch om de lokale activiteiten te
promoten onder de 'Open Science Working Group', die het concept van lokale
open science groepen al kent. Dit sluit misschien ook beter aan bij de
voorbeeldfunctie van Nederland's nationale plan voor andere landen in de
EU. Een engelstalige blog post kunnen we altijd publiceren, bv. onder de
Open Science working group.
Maar laat vooral weten wat jullie vinden en hoe ik daarbij kan helpen.

Vriendelijke groet,

Sander

--

Sander van der Waal