[Okfn-se] [DFRI-listan] Inbjudan: MyData Conference 30/8-2/9 2016 - Advancing Human Centric Personal Data

Mattias Axell mattias at okfn.se
Thu Apr 14 22:14:38 UTC 2016

Verkligen! Vad jag förstår existerar inte tillräcklig dialog mellan de
aktörer som är nöjda med dagens läge och de som vill se förändring. Hade
det funnits samlade planer för nytänk och innovation i frågan hade det
nog märkts. Förhoppningsvis läggs en grund till detta på konferensen.

Jag tror att förändringen bara är möjlig när det nuvarande paradigm
ändras i företag och andra organisationer till att respektera användares
integritet. Först då tror jag att myndigheter också kommer börja sköta
sig bättre i frågan.

Som utvecklingen för framtiden ser ut just nu bygger de flesta
strategier mest på att samla in ännu mer på mer eller mindre
integritetskränkande sätt. Med "gratis" Internet till alla kommer det
bli allt mer intressant fråga.

Det diskuteras just nu om initiativet "Engaging Privacy" kanske ska köra
på liknande spår som MyData-konferensen under andra konferensdagar
senare under året. Vore intressant att följa upp denna konferens i
svenskt sammanhang och se till att få lite action på området! :)

/Mattias
Open Knowledge Sverige