[Open-science-fi] Avoin tiede -opetusmateriaalit

Markus Kainu markuskainu at gmail.com
Wed Oct 9 13:17:59 UTC 2013

Parahimmat listan jäsenet,

itse kukin on tahoillaan tehnyt esityksiä avoimesta tieteestä
seminaareihin viime kuukausina. Joona ehdotti että otettaisiin
opetusmateriaalit puheeksi tämän listan kautta ja mietittäisiin miten
materiaaleja olisi paras säilyttää ja ylläpitää.

Olen itse pitämässä huomenna kuntakiertueen Turun osakilpailussa
esitelmää avoimesta tieteestä suomeksi otsikolla "Avoimen tieteen
käytännöt tutkimustyössä". Esityksen materiaalit ovat githubissa
<https://github.com/muuankarski/avointiede2013>. Lähdekoodi on
markdown-formaatissa, josta ne on käännetty Rstudiossa -html-muotoon.
Joona puolestaan on laittanut tuoreet slaidinsa eri
esitysgrafiikka-formaateissa openscience:n GDriveen:
https://drive.google.com/#folders/0BxG2TTq96FnQRmZkV2MzT0NzWTg.

Raakamateriaalia alkaa olla jo melko paljon niin englanniksi kuin
suomeksi. Materiaalista saisi jo hyvin aikaan pohjia yleisesitykselle
sekä räätälöidympiä johdantoja eri tieteenalojen yleisöille.

Sikäli kun näin on olisi keskustelua varmasti syytä käydä ainakin
- materiaalien sijoituspaikasta,
- formaatista,
- "temaattisista kokonaisuuksista" ja
- kenties myös siitä, millainen muu opetusmateriaali olisi tarpeellista
sitten kun johdannot on pidetty ja jos jossain tarvittaisiin esim.
"tekemällä oppii" -tyyppistä klinikkaa?

Tässä noin äkkiseltään. En tiedä listan jäsenistöä, mutta osan kanssa
varmasti tavataan huomenna Turussa tai kenties jo Turun junassa.

Parhain terveisin,
Markus Kainu