[Open-science-fi] Tieteen tiedotus ry rahoitushaku OKF / Avoin tiede ?

Heidi Laine heidi.k.laine at gmail.com
Wed Jul 22 13:07:32 UTC 2015

Hei

Kiitos Leo, että tartuit tähän! Mulla on ollut tämä haku nakuttamassa
takaraivossa, olen samaa mieltä, että OKF ja Open Science -työryhmä olisi
hakijana sopiva ja uskottava. En vaan ole saanut mitään kuningasideaa
siitä, millainen haettava hanke voisi olla. Olisiko jotain olemassaolevaa,
aiemmissa hauissa hylsyjä saanutta hanketta, jota voisi tässä hyödyntää?
Projektin kohderyhmän pitäisi olla varmaankin laaja, siis ns. suuri yleisö,
ainakin kun katsoo tuota rahoitettujen hankkeiden listaa. Olisiko meillä
mitään mielenkiintoa kehittää jotain avointa tiedettä hyödyntävää ja
koskevaa opetusmateriaalia esim. lukio-tasolle? Tai joku
kansalaistiede-juttu (mikä se sitten ikinä olisikaan)?

Jos katsoo noita rahoitettuja hankkeita (
http://www.tieteentiedotus.fi/hankkeet.html), niin siellä on mm. Arktisen
keskuksen Viileät tutkijat -sivusto (
http://arcticcentre.ulapland.fi/coolexperts/), jossa on kuvauksen mukaan
tarinoita tutkimuksesta ja tutkijoista. Samanmoinen avoimesta tieteestä
hyödyttäisi sekä tiedeyhteisiö että suurta yleisöä. En tarkoita, että
kopioitaisiin sellaisenaan, mutta tältä pohjalta voisi lähteä kehittelemään
jotain ideaa?

Terv. Heidi