[Open-science-fi] OKF-työryhmäpäivä ensi viikolla

Leo Lahti leo.lahti at iki.fi
Fri May 8 21:31:01 UTC 2015

Terve Heidi, kiitos jälleen.

En pääse tapahtumaan mutta tähän asti aktiivisesti mukana olleena
mielellään jakaisin ajatuksia tavoitteisiin ja toimintatapoihin liittyen
ainakin tätä kautta jos niitä kokouksessa käsittelette. Vastaan nyt samalla
avoimelle open science meililistalle josko tästä jotain keskustelua
sattuisi etukäteenkin syntymään tai sitten ei.

- Diversiteetti: samalla kun kehitetään mahdollista toimintaa, on hyvä
tukea vapaamuotoisuutta ja itseorganisoituvuutta. avoimuus liittyy niin
moneen asiaan tieteessä, olisi hyvä ettei ryhmän toiminta leimaudu liikaa
yhden asian ympärille, vaan voisi tukea mahdollisimman laajasti
liikehdintää joka on olemassa ryhmästä riippumattakin (ryhmän veppisivulla
on listattu muutamia erilaisia proggiksia joita työryhmän piiristä löytyy,
varmaan on jotain muitakin). Eli miten työryhmä voi tukea toimintaa.

- Uskottava toimija: avoimen tieteen aktivismi on hajanaista ja näkemykset
helposti hukkuu muuhun informaatiotulvaan. onnistuessaan työryhmä voi
tarjota yhtenäisen ja painavamman kanavan näille äänille. Mahdollisia
tapoja mm. asiantuntijalausunnot, jäsenyydet työryhmissä,
lehdistötiedotteet/kannanotot, yhteinen blogi jne.

- Foorumi: ryhmä tarjoaa keskustelufoorumin (sekä virtuaalisesti että
livenä) jossa samanmieliset ihmiset voi verkostoitua. tämä jo itsessään
vahvistaa ja vie avoimen tieteen toimintaa eteenpäin

- Projektikotina toimiminen (tilipalvelut ym. OKF-hallintopalvelut on yksi
mahdollisuus, olen itse pyrkinyt hyödyntämään näitä rahoitushauissa, ehkä
joku muukin voi löytää tarvetta)

- Lisänäkyvyys erilaisille avoimen tieteen aktiviteeteille (esim. blogin
tai veppisivujen kautta)

- Open Science-päivä ja iltabileet syyskuussa (tai myöhemmin syksyllä)
yliopiston keskustakampuksella. Tätä väläytelty jo aiemmin, minä ja Mikko
Tolonen ainakin jossain määrin innostuneita ajatuksesta.

terveisin
Leo