Open Data Index

Ovidiu Voicu ovidiu.voicu la fundatia.ro
Lun Ian 12 18:13:56 UTC 2015

Hai să nu sărim nici într-o extremă, nici în cealaltă, fără să verificăm. Mai întâi, scorul ne reprezintă la acest nivel, al seturilor cheie de date și nu vorbește despre alte sectoare. Deci să nu așteptăm să arate altceva. Cu privire la aceste seturi de date, stăm bine și e onest să recunoaștem acest lucru. În legătură cu altele stăm mai prost, și e onest să recunoaștem și asta, dar nu Index-ul e instrumentul util pentru evaluare.

Apoi, puțină atenție la verificare, preferabil înainte de a arunca cu acuzații:
- la Transport Timetable, scorul 9/9 e din 2014, după ce Infofer a publicat datele pe data.gov.ro. Regulile spun că vorbim doar de rețele naționale, nu și de cele locale, cum sunt metrou și autobuze
- legislație - avem din noiembrie un nou portal cu legislație, la MJ
- Company register - tot pe data.gov.ro, cu limitările explicate în secțiunea de informații

Toate astea se puteau citi direct în informații furnizate împreună cu scorurile. Efort minim.

Cât despre National Map, ca să nu sărim în extrema cealaltă, dacă era să fim foarte riguroși, setul de date furnizat este până la NUTS3, nu NUTS4, deci puteam la fel de bine să interpretăm că nu corespunde. Dat fiind că nu era clar specificat de la început, e un scor bun.

Nimeni din guvern nu a contribuit la evaluare. Numele celor care am lucrat la Index sunt listate pe aceeași pagină. Index-ul e un instrument care se auto-perfecționează, prin contribuția comunității. Anul acesta au fost destule discuții care au dus la formularea mai bună a unor cerințe și impunerea mai strictă a unor definiții. Despre unele probleme am scris aici: http://datedeschise.fundatia.ro/romania-open-data-index-progrese-si-asteptari/

Pe cei ce vor să înțeleagă mai bine, îi invit să își facă mâna cu City Open Data Index, e destul de lucru: http://ro-city.census.okfn.org/

From: Date-deschise [mailto:date-deschise-bounces la lists.okfn.org] On Behalf Of Matei-Eugen VASILE
Sent: Monday, January 12, 2015 7:48 PM
To: Date deschise & guvernare deschisă
Subject: Re: Open Data Index

La Transport Timetables Romania are 9/9, in 2013 cand CFR-ul dadea in judecata firme private pentru ca folosesc mersul trenurilor si, abia acum, recent, s-au mai dat pe brazda. Unde gasesc si eu timetable-urile pentru mentrou sau autobuze? Crickets... Asa ziceam si eu.

Company Register 9/9... in Romania, unde trebuie sa dai bani ca sa ai acces la datele din Registrul Comertului.

Legislation 6/9... in Romania, unde Monitorul Oficial trebuie sa-l cumperi in forma fizica, si care nu exista in forma digitala deloc asa ca doar cativa privati temerari se inhama la proiecte sisifice de genul scanarii si digitizarii Monitorului Oficial.

Da, nu e deloc o estimare nerealist de optimista! Chiar deloc!