[okfn-cz] Data z ISVZUSu

Aleš Pekárek pekarek.ales at gmail.com
Thu Aug 2 14:11:52 UTC 2012

Zdravim,

to jsou preci zase jen plane reci a nesmysly. Nehlede na povahu smlouvy a
licence k systemu (tzn. sud s chlazenim), informacni obsah (tzn. pivo)
spada pod re-use direktivu a informacni zakon, takze i kdyby si NESS rikal
co chtel, jsou to kecy a jich se fakt nikdo ptat na nic nemusi. Max.
dataholdera, coz je MMR, ale pochybuji, ze maji na obsah nejakou standardni
licenci, tzn. ze se uplatnuje rovny a volny pristup k informacim, coz
automaticky znamena, ze si kazdy muze informacni obsah systemu harvestit a
uzivat, jak se mu zlibi a tvarit se jako majitel obsahu, protoze ta situace
uz evidentne nastala u NESSu a pak plati, ze vsechny ostatni treti strany
maji na obsah stejne pravo, jako ho ma NESS (at uz je to nekde nejak
definovane nebo neni).

Samozrejme, pokud NESS za moznost dalsiho vyuzivani informacniho obsahu MMR
neco plati, pak opet to same plati pro vsechny ostatni soukrome subjekty.
Ale pochybuju, ze NESS MMR neco plati :)

Je to ten samy pripad jako u IDOSu, kde je to vlastne CIS, tedy verejna
databaze, a presto si CHAPS nechava platit jak za obstarani dat do systemu,
tak ze jejich nasledny prodej v ramci exkluzivni licence, coz je, jak jsem
tu uz psal, zcela oficialne nelegalni (ale potrestat neni koho, jen stat,
ktery to neresi, i kdyz to ma dle Direktivy za povinnost).

CHAPS si muze nechavat platit za agregaci dat, ale neni mozne, aby je pak
mel nasledne zcela zdarma k dispozici k dalsimu prodeji a ostatni subjekty
tuto moznost nemely.

Holt se to v CR v posledni dobe s tim re-usovanim nejak zaseklo, CHAPS,
NESS, vesele si legalne podnikaji pod nelegalni ochranou statu a bohuzel,
jak novinari, tak i ucastnici teto diskuse zrejme nemaji dostatecny zajem,
odvahu ci argumentacni stavu s tim neco delat... A kolega Mynarz by tohle
vsechno mel vedet zpameti dvakrat dokola a re-usovat si v ramci platnych
pravidel jak se mu zlibi, cili postup

- po precteni NESSi hlasky si vyzadat na MMR smlouvu, opravnujici NESS k
uvadeni onoho lziveho tvrzeni
- mezitim si s datama delam stejne co chci, protoze je prece jasne, ze NESS
na informacni obsah mit exkluzivni pravo legalne NEMUZE
- sirit osvetu a upozornovat na tento letity problem, kdy si firmy
vyvijejici nejaky IS automaticy uzurpuji pravo i na jeho datovy obsah
- a to zcela legalne, tezice z lidske hlouposti, nezajmu ci neschopnosti
rozumet cesky, ale hlavne, z nelegalni ochrany statu, ktery ma povinnost
toto monitorovat a podobnym hlaskam na webech verejnych IS zabranit

All in All, oni vsichni moc dobre vedi, ze je to jedno, protoze lhat neni
trestne. A navic se to v CR porad jeste dost vyplati, protoze vetsina lidi
se jak vidno, vazne zaobira i uplne hloupou lzi (a chytrou lez pak zrejme
povazuji automaticky za pravdu). A pravdu pak asi za lez.

No a pak se necemu divite?

Srdecne z Nizozemi zdravi

Ales Pekarek