[okfn-cz] How the Internet will (one day) transform government

Peter Hanecak hanecak at opendata.sk
Tue Oct 9 11:21:04 UTC 2012

Zdravim,

suhlasim, ze v prednaske boli vynechane niektore suvisiace a dolezite
veci, t.j. napr. ta zodpovednost.

FOSS (a teda programatori) tu zodpovednost riesia:

a) testovanim: Zadefinovane testy (nove k problemu ktory sa riesi ale aj
vsetky predchadzajuce) musia po zmene vsetky fungovat. Inak je zmena zla
a alebo sa rycho opravi alebo sa zrusi.

   V politike by to teda obnasalo zbierat vela vela metrik (a vramci
Open Data zverejnovat :) a neustale konfrontovat.

   Co je v politike tazsie je absencia dedikovaneho testovacieho
prostredia. Programatori si take vedia vyrobit (povedzme aj identicku
kopiu realneho) ale politici nie. Mozu si tak nanajvys v realnom svete
vyclenit pokusnu skupinku. Inspirovat sa mozeme povedzme v medicine, aj
ti (nakoniec) experimentuju na ludoch.

b) bug tracker: Kto ma problem, nahlasi (a.k.a. otvori "ticket").

   V politike k tomu mame len velmi chabe alternativy v podobe listov
kadekomu a peticii. Nikdy nie nejaky strukturovany dokument, ktory by
dokumentoval vyvoj problemu od "nahlasenia uzivatelom" az po vyriesenie
(kto, aku zmenu, kde vykonal, ako dopadli testy, ...) a bol verejne
dostupny.

   T.j. okrem GIT-u by do politiky trebalo aj nejaku Bugzillu.

Povedane este inak, teba do politiky zaviest aj dalsie vedecke a
inzinierske postupy.

Su to veci, ktore aj programatori niekedy tazko vstrebavaju, cize toto
asi bude este na dlho.

Preto treba pripadne pozvat alebo dotlacit do politiky viac inzinierov a
vedcov. :)

Pekny den.

Peter Hanecak