[okfn-cz] 106ka na cirkevni restituce - a autorska prava

Václav Novák vaclav.novak at gmail.com
Fri Aug 16 06:06:28 UTC 2013

Dobré ráno,
  na konci posílám, jak jsem se úspěšně proti autorským právům odvolal já.
Magistrát v rozhodnutí o odvolání napsal, že autorské právo nevzniká tak,
že někdo něco prohlásí za své chráněné dílo, ale na základě splnění
podmínek, což je třeba odůvodnit, a tak rozhodnutí vrátil jako
nepřezkoumatelné. Nějakým omylem mi to poslali papírově, tak teď nemůžu
citovat přesně.
  Nicméně na základě toho očekávám od Prahy 5 nové zamítnutí s podrobnějším
zdůvodněním.
  V.N.

Podle § 2 odst. 1 zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon je předmětem práva
autorského dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je
jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora.

Hospodářský audit není dílo literární ani vědecké, proto není předmětem
autorského práva. Jedinečnost díla spočívá v tom, že jeho vytvoření závisí
v osobních vlastnostech tvůrce a bez nich by takový výtvor nebyl vůbec
vytvořen (viz Autorský zákon: komentář / Ivo Telec, Pavel Tůma. - 1. vyd. -
Praha : Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-608-4, § 2, str. 16 - 22). Předmětný
hospodářský audit je jen popisem situace a návrhem doporučení, které by
k dané otázce vytvořil kterýkoliv jiný zpracovatel, nemůže se tedy ve
smyslu autorského zákona jednat o dílo jedinečné.
Autorská ochrana se dále podle § 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb.,
autorský zákon, nevztahuje na díla, u nichž je veřejný zájem na vyloučení z
ochrany. V případě hospodářského auditu je takový veřejný zájem zřejmý a
názor povinného subjektu, že tato výjimka se na hospodářský audit
nevztahuje, není nijak odůvodněn.