[okfn-cz] Data ŘSD - znovu a lépe

Jan Kučera elquenor at gmail.com
Thu Jan 3 12:55:45 UTC 2013

Ahoj,

u problematiky duševního vlastnictví je třeba vždy rozlišovat, kdo je
autorem/původcem a kdo je vykonavatelem práv z duševního vlastnictví nebo
jejich části. Autor podle autorského zákona nebo původce patentu podle
patentového zákona je člověk, fyzická osoba. Na základě licence nebo ze
zákona může být vykonavatelm (některých) práv i právnická osoba, případně
stát - Česká republika. Ze zákona, pokud autorské dílo nebo patent vytvoří
zaměstnanec v zaměstnaneckém poměru v rámci jeho výkonu, tak je
vykonavatelem majetkových autorských práv zaměstnavatel a v případě patentu
má zaměstnavatel nárok na uplatnění práv z patentu. Patentový i autorský
zákon dále řeší např. situaci, kdy zaměstnavatel tyto práva
vykonávat/uplatnit nechce a dává tak zaměstnanci právo, aby je při splnění
zákonných podmínek vykonával sám. Zákon také umožňuje, aby si strany
smluvně upravili výkon práv k patentu/autorskému dílu jinak. Vždy je ale
autorovi/původci ponecháno právo být uveden jako autor/původce. Proto i v
té odkazované patentové databázi jsou uvedeni ti pánové, kteří patent
vymysleli, ale patrně v zaměstnaneckém poměru, takže patent přihlásilo
ministerstvo.

Honza