[Okfn-dk] Dataspurt, Open gov camp, open data census & open data day

Niels Erik Kaaber Rasmussen niels at buhlrasmussen.eu
Fri Oct 25 11:37:52 UTC 2013

Kære alle

1. Den finanslovs-data-spurt vi har planlagt sammen med Databloggen, er
nu fastlagt til onsdag d. 27/11 (uge 48) i Informationslokaler, endelig
dato. Vi vil lave analyser og visualiseringer af finansloven, sig til
hvis I vil være med, eller hvis I kender en der kunne være interesseret.

2. Open Gov Camp: Man kan nu tilmelde sig via
http://digitaliser.dk/news/2531004 i OKFN-DK har vi snakket om at lave
to workshops på campen, en "dataekspedition" og en om en fælleskommunal
CKAN-platform. Det sidste har jeg haft lejlighed til at drøfte med
Cathrine Lippert (Digitaliseringsstyrelsen) og har besluttet mig for
ikke at gå videre med på Open Gov Camp. Christian: Hvordan ser det ud
med planlægningen af en dataekspedition på Open Gov Camp?

3. Open Data Census, som Christian har været meget involveret i, er ved
at have samlet data sammen med henblik på at rangere en lang række lande
efter hvor meget/lidt åben data de stiller til rådighed. På mandag d.
28/10 sendes en pressemeddelelse ud fra OKFN og i forlængelse heraf
kunne det være relevant om vi i OKFN-DK havde en kommentar. Hvis nogen
har tid+lyst til at skrive et blogindlæg, en pressemeddelelse eller
foretage sig andet i den anledning ville det være super, vi kan evt.
koordinere via listen her...

4. Christian og jeg deltog i sarten af denne uge på et lille
planlægningsmøde omkring Open Data Day 2014, http://opendataday.org/ -
dagen bruges internationalt til at sætte fokus på åbne data og vi
snakkede om hvad der kunne stables på benene i DK. Christian har skrevet
et kort referet her:
https://docs.google.com/document/d/1AwCYsRfpqTBM4AM2k4f_gN1aX7HlmEHUXk0p5LFkh-0/edit
- vi diskuterede blandt andet mulighederne for at arrangere et klassisk
hackathon vs. en ide om at målrette event'et en ny gruppe (eks.
gymnasieelever og studerende).

Mvh, Niels Erik
--
http://www.buhlrasmussen.eu