[Okfn-dk] Open Data Day 2014 - tre ideer til worshop-tema

Niels Erik Kaaber Rasmussen niels at buhlrasmussen.eu
Thu Feb 6 20:05:01 UTC 2014

Kære alle

Det er snart åben data dag (international Open Data Day). OKFN-DK
arrangerer en workshop/datasprint/hackathon i København. Vi har endnu
ikke lagt os fast på temaet, men dagen nærmer sig, så vi skal have taget
en hurtig beslutning.

Jeg har et par ideer (beskrevet nedenfor), som I kan melde tilbage på,
hvis I har input - hvis I har en bedre ide, er det naturligvis også
meget velkomment.

1. Klimadata
Region Syddanmark har i samarbejde med Danmark Statistik offentliggjort
en række interessante tal, som ellers ikke er til at finde. Det drejer
sig blandt andet om klimarelateret data. De har samlet data for
CO2-udledning, energiforbrug og produktion af vedvarende energi i alle
landets kommuner (se
http://detgodeliv.regionsyddanmark.dk/talbank/talbank). Data er
offentliggjort som åbne data lige efter bogen. Det er et rimeligt
overskueligt datasæt, hvilket måske er en fordel til et arrangement af
en dags længde. Vi kunne lave små analyser (hvor forurenes der mest? se
kortet her. Er der sammenhæng ml. forurening og udvalgte kommunale
nøgletal etc.). Vi kunne invitere repræsentanter fra klima-NGO'ere til
at kigge forbi og dele ud af deres viden om området. Jeg tror det kunne
være et tema, der kunne trække lidt græsrødder til også med kort varsel.

2. EU-data:
Jeg selv og en lang række andre (desværre ingen andre danskere) var i
Bruxelles og arbejdede indgående med data vedr. EU-parlamentet i en
weekend i januar (se:
http://www.theguardian.com/technology/2014/jan/28/hackers-hold-the-european-parliament-to-account).
EU er aktuelt, da der er EP-valg i foråret. Folk ved alt for lidt om EP
og behandling af åbne data kan hjælpe med at højne forståelsen. Vi kunne
vælge at arbejde videre med EU-relaterede data på open data day, der er
nok at tage fat på. På den ene side er emnet lidt tungt/kedeligt, på den
anden side er det vigtigt, og der ligger en spændende udfordring i at få
gjort problemstillingerne forståelige og nærværende.

3. Data fra Danmarks Statistik (DST):
DST er helt central for dataindsamling og videreformidling i DK. Deres
databank indeholder massere af samfundsrelevant data. De har for nyligt
lanceret en API (se
http://www.dst.dk/da/Statistik/statistikbanken/api.aspx) som endnu ikke
særligt mange har stiftet bekendtskab med. Vi kunne bruge open data day
til at udvikle en række services med automatisk opdateret data. Det
kunne eks. være en infografik, der viser udviklingen i arbejdsløsheden.
Min egen holdning er, at et sådan arrangement vil være en god ide, men
at vi bør prøve at lave det i samarbejde med DST. De har en stor
interesse i at få anvendt deres API og vi vil kunne bruge samarbejdet
til at presse på for yderligere frigørelse af data og bedre viden om
DST's muligheder for at åbne op. Der er for tiden en del fokus på at
gøre DST's data nemmere tilgængelige for især virksomheder (i
forlængelse af al big data-hypen).

Jeg har tidligere luftet ideen om en hackathon omkring patentsystemet -
det er et emne, der umiddelbart kræver en del domain-viden som vi ikke
kan regne med at have tilgængelig på open data day. Jeg er ved at
undersøge muligheden for at afholde en form for patenthackathon på en
anden dag og melder tilbage, når jeg har noget konkret - hvis der er
nogen der er særligt interesserede i lige dette emne kan I sende men en
mail og høre nærmere.

Meld gerne tilbage hvad I synes om ideerne, hvilken en der er
bedst/mindst ringe eller om I har en bedre.

Vi håber selvfølgelig at så mange af jer som muligt har lyst til at
bakke op og deltage i arrangementet på open data day (lørdag d. 22/2) :)

Mvh, Niels Erik
--
http://www.buhlrasmussen.eu
(+45) 2680 9492