[okfn-hu] opendata.hu

Imre Samu pella.samu at gmail.com
Fri Sep 20 09:01:56 UTC 2013

Sziasztok,

Engem itt még sokan nem ismernek.
Röviden magamról: [ kb 20 éves adatbázis tapasztalat, Adattárházak,
BusinessIntelligence,  SQL , ....
 érdekelnek a közösségi - társadalmi dolgok,  OpenStreetMap - mint egyfajta
OpenData ... , krizistérképészet ,
 és tavasszal voltam a http://inklink2013.wordpress.com/ -en , ami nagyon
tetszett .. ]

szóval sziasztok! :)

============

A konkrét témával kapcsolatban:
mivel  már tesztelem erősen az oldalt - [ http://opendata.hu/user/imre_samu
 ]
és kezdenek tapasztalataim is lenni.  ( pro és kontra )  - ezeket leírom.

rendezetlen gondolatok:

#1.
Általában törekszem a magyarul nem értők is  megérthessék, hogy miről
szólnak az adatok.
Emiatt nagyrészt megadtam angol és magyar megnevezést is az adatoknál
( Néhánynál ez még hiányzik - pótolva lesz.)

pl. "MNB árfolyamok / Queryable exchange rates - National Bank of Hungary"

Sajnos valahol a magyar van elől - valahol pedig az angol.
Erre kellene egy ajánlás!

#2.
Sajnos más által felvitt adat leírását nem lehet szerkeszteni alapjoggal.
Vagyis más nem tudja kiegészíteni a magyar leírásomat - angollal - csak én.

Ha van ilyen jog, akkor kell egy olyan adminisztrátor, aki a felvitt
adatokat ha szükséges
- kiegészíti újabb tag-ekkel
- kiegészíti a leírást , hogy az angol és magyar nyelvet ismerők is el
tudjanak rajta igazodni.

Biztos lesznek olyanok, akik csak beregisztrálják az adatokat

#3.
A taggelésnél általában angol tag-eket adtam meg, de valószínűleg magyar
tag-eket is meg kellene adni párhuzamosan.  Nem tudom erről mi a vélemény ?

#4.
Minden egyes - tartalmilag különálló adatbázis külön kell felvenni.
Elkövettem az a tévedést, hogy itt
http://opendata.hu/dataset/magyar-egeszsegugy-adatai-hungarian-health-data
egy  Dataset alá rögzitettem be  rengeteg egészségügyi adatot,
sajnos ez így nem jó, mert a kereső nem találja meg.
itt fel van véve a   "Diagnózisok törzsállománya: BNO törzs"
de a http://opendata.hu/dataset?q=BNO  nem látja.
Szóval ezt újra fel kell vinnem.

( hasonló a helyzet a http://opendata.hu/dataset/mek-szotarak-dictionary -el
is  )

#5.
http://opendata.hu/about  - részbe bele kell írni a tapasztalatokat, és egy
leírás szerűséget

#6.
A Szervezetek  http://opendata.hu/organization - részt én még nem próbáltam.
Valószínűleg a http://opendata.hu/group/nav-gov-hu-tax - résznek lehetne
egy NAV-os szervezetet felvinni.

#7.
Azon is elgondolkodtam, hogy cégeknek lenne-e értelme írni egy kör e-mailt,
amiben felhívjuk a figyelmüket az OpenData.hu -ra és mellékelünk nekik egy
leírást, hogy hogyan tudnak adatokat beregisztrálni, feltölteni.

#8.  Csoportok [ http://opendata.hu/group ]

most felvittem néhányat, de szerintem a főbb csoportokat előre fel kellene
vinni.

- Környezet [Environment]
- Közlekedés[Transport]

( jelenleg az ikonok egy másik  szerverről töltődnek le, átmozgatásuk
folyamatban ..)

#9.
Én minden olyan információt  beregisztráltam , még ha az nehezen is
feldolgozható.
vagyis a PDF dokumentációkat is - mert valahogy ki lehet belőlük szedni az
adatokat.
( és később majd írunk az adatot előállítónak, hogy feldolgozható formában
is tegye közzé : csv, xls )

#10.
Ha kialakult a regisztrálási ajánlás, akkor kellene egy pár perces
szerkesztési videót készíteni, ...
de ez szerintem a végére marad ...

#11.
majd kell közösségi médiás oldalakat is készíteni pl.
mint a svájciaknál :  https://www.facebook.com/opendata.ch
és talán egy facebook csoportot is ...

#12.
Esetleg jó lenne csak egy névtelen linkbeküldőt is ( pl Google Forms-ot )
is kirakni, azoknak, akik
nem akarnak vesződni az opendata-hu ra történő beregisztrációval és
mindenféle kategórizálással.

#13.
én még azt is javasolnám, hogy egy nyitófelületet is csináljunk az
opendata.hu -ra , amiben
leírjuk, hogy mi is ez az opendata - miért jó , stb..  és az adatlista már
egy menüpontból lehetne elérhető ..

====

Mi a ti véleményetek ?   Hogyan kellene belakni és milyen házirenddel az
opendata.hu -t ?
Milyen más ötletetek van ?

üdv,
 Imre