[OKFN-NL] Doelstellingen voor de Nederlandse Open Data gemeenschap

Joris Pekel joris.pekel at okfn.org
Tue Apr 2 19:54:59 UTC 2013

Hoi allen,

Naar aanleiding van mijn blog 'Let's build a Dutch open data community
together, heb ik besloten wat doelstellingen te formuleren voor de
Nederlandse Open Data Gemeenschap. Het idee is om de meest drukkende issues
van dit moment te formuleren, deze bij te schaven en gezamenlijk te
publiceren, om ook gezamenlijk aan te werken. Jullie hulp is daarom erg
welkom! Een eventuele volgende stap zou gezamenlijk opstellen van een
pamflet zijn zoals verschillende Duitse initiatieven recentelijk gedaan
hebben. http://not-your-govdata.de/

Dit lijstje in geenszins volledig correct. Daarom lijkt het me goed om als
start van meer samenwerking samen aan deze doelstellingen te schaven. Tot
nu toe:

Doelstellingen voor de Nederlandse Open Data gemeenschap

1. Verbinden van regionale initiatieven en leren van elkaar. Nu is er vaak
weinig interactie en wordt niet met elkaar afgestemd hoe de data
beschikbaar wordt gemaakt, en waar. Mede hierdoor is data.overheid.nl een
onoverzichtelijk oerwoud geworden.

2. Het verbeteren van de technische infrastructuur van data.overheid.nl.
Het draait op een verouderde versie van CKAN en de zoekfunctie werkt niet
goed. Als ik twee woorden invoer worden beiden afzonderlijk meegenomen
waardoor ik bijvoorbeeld ook 'Amsterdam urinoirs' krijg als ik op Amsterdam
en budget zoek. Filters werken in zijn geheel niet.

3. Het bevorderen van meer relevante data als open. Er is veel waardeloze
en verouderde data te vinden op de dataportal. Actuele een stuk minder. Het
publiceren van open data moet meer dan een vinkje zijn wat afgestreept kan
worden.

3. Transactiedata van de overheid als open data. Op dit moment is het
budget beschikbaar gemaakt, maar dit is lang niet zo gedetailleerd.
http://opendata.rijksbegroting.nl/ De UK loopt hier mee voorop door alle
uitgaven boven de 25.000 pond beschikbaar te maken als Open Data, zie Open
Spending: http://openspending.org/ukgov-25k-spending

4. Versoepeling auteursrecht. Op dit moment is Pictoright begonnen met zijn
zoveelste rechtszaak tegen een culturele instelling (Leids Archief) die
zijn veelal niet langer commercieel interessante data beschikbaar maakt. De
overheid moet inzien dat het verouderde auteursrecht niet langer werkt en
het inkapselen van gedeelde cultuur onder het mom van auteursrecht zoveel
mogelijk tegen gaan.

5 Het bevorderen van Open Access publiceren binnen de universiteiten. Waar
binnen bepaalde disciplines open access langzaam aan gebruikelijker wordt,
is in veel disciplines dit totaal niet aan de orde. Bewustwording dat er
alternatieven zijn voor gesloten journals is stap 1.

6. Open OV data. Hoewel 9292ov het laat voorkomen dat hun data open is, is
dit allerminst het geval. Ze hebben het de naam al gegeven, laten wij ze
dan helpen het ook goed te doen.
Nogmaals, het is een eerste poging en lang niet volledig, ik hoop daarom op
jullie reacties!

Groeten,

Joris

--