[okfn-ro] city od census - „exista datele?”

Ovidiu Voicu ovidiu.voicu at fundatia.ro
Sat Sep 6 15:36:47 UTC 2014

Salut,

Vreau să deschid o discuție – filozofică? – despre prima întrebare din Census: „Există datele?”.

Tocmai completez situația la Arad, am ajuns la Execuția bugetară. Primăria Arad nu publică nimic pe site. Dar eu știu sigur că există datele, că altfel nu ar putea să funcționeze. Undeva, pe calculatoarele contabililor de la primărie, există. Nu am o dovadă, ci așa îmi spune logica. Aș putea să completez că există, dar nu sunt disponibile online. Dar oare sunt disponibile off-line? Dacă fac o cerere la primărie, le primesc? Gratuit sau nu?

Sau un caz mai complicat: „autorizații pentru firme”. Nu sunt pe site. Dar nici nu știu dacă există, adică dacă cineva le arhivează la primărie. Poate da, poate nu. Aș putea să fac o cerere, să văd ce răspuns primesc, altfel nu știu să spun dacă există sau nu.

Fapt e că până acum am completat strict în baza a ceea ce există online – și cred că și ceilalți contributori au făcut la fel. Dacă nu era online, i-am spus că nu există. Asta nu e chiar corect, în litera definițiilor. Ca să fie corect, ar fi trebuit să fac minimul efort de a trimite o cerere de informații la primărie și să aștept răspunsul. Sau să trec pe acolo să întreb.

E clar că această abordare ar lungi timpul de completare și efortul cerut voluntarilor. De aceea zic că e necesară o discuție. Avem două variante:

(1) mergem pe ideea că bifăm doar ce e publicat online ca „existent” și în acest caz refacem și instrucțiunile

(2) căutăm răspunsul exact inclusiv prin cereri de informare și în acest caz trebuie să mai lucrăm serios la ghid (spre exemplu, să facem câte un model de cerere pentru fiecare set de date) și să începem să căutăm voluntari

O variantă de compromis poate să fie varianta (1) anul ăsta și de la anul, cu timp mai mult de pregătire, să trecem la (2)

Ce ziceți?