Re: Din ZF de astazi - VENITURILE ȘI CHELTUIELILE FIECĂRUI ORAȘ ȘI COMUNĂ DIN ROMÂNIA

Marina Neagu marina.neagu la gmail.com
Mie Iun 26 21:11:21 UTC 2013

1. Aș vrea să aflu dacă se corelează în vreun fel bunăstarea unei comune
(de exemplu finanțări din fonduri europene) cu culoarea politică a
primarului.

asta e o tema excelenta. as reformula ca acces la finantari europene vs
culoare politica. bunastarea unei comune e greu de masurat, si oricum cred
ca ar trebui avuta in vedere schimbarea in nivelul de bunastare, lucru pt
care e nevoie de doi ani de referinta cu interval de timp suficient de mare
intre.

ref ce s-a mai facut pe tema asta/inrudite pornind de la aceste date:
http://expertforum.ro/harta-clientelism/ - cu o buna intelegere a
mecanismelor de finantare a autoritatilor, in special cele ce pot fi
folosite discretionar
http://banipierduti.ro/circuitul-banilor/bugete-locale/ - grafica mult mai
sugestiva, dar fara la fel de mult continut (inca)

2. Aș mai vrea să aflu despre cheltuielile pentru sănătate (se corelează cu
sănătatea locuitorilor? sau cu vreo sursă cunoscută de boli, cum ar fi
industrie chimică?) și pentru educație (se corelează cu rezultatele
elevilor?). Datele sunt în coloanele 28 și 29, nu?

aici e putin mai complicat. o primarie poate avea cheltuieli mari pe
educatie fiindca are pe teritoriul sau vreun liceu sau scoala profesionala,
unde insa vin sa studieze elevi si din localitatile din jur. nu inseamna
neap ca mai multi bani pe educatie ar trebui sa se conduca in rezultate mai
bune pt populatia scolara locala. un risc similar e si cu unitatile
sanitare. merita insa cercetat.