API pentru servicii web date.gov.ro

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Sâm Noi 2 13:22:32 UTC 2013

On 01/11/2013 16:19, Strainu wrote:
> În data de 31 octombrie 2013, 11:54, Ioan Fericel <mirabit la gmail.com> a scris:
> Bună ziua,
>
> Pentru că nu v-a răspuns (încă) nimeni din departament (probabil
> trebuia să-i adăugați în mod explicit în CC) voi încerca eu câteva
> răspunsuri bazate pe informații anterioare de pe listă și câteva
> experiențe. O parte din informații le-am scris deja pe tic-lobby.

> Ideea de bază e că nu a fost investit nimic în dezvoltarea
> suplimentară a softului. Ce oferă CKAN în upstream oferă și
> date.gov.ro. Dacă aveți patchuri, buguri etc, [1] e locația de bază
> [...]

Mulțumesc pentru răspuns și implicare.Cât despre luat legătura cu
programatorii și adăugat adrese în CC, propun să le lăsăm pe listă ca
subiecte separate. Sper să ajungem și la ele, și mai ales la oarece
rezultate!

Legat de problema API-urilor pentru web services și abordarea mai largă
a documentării și implementării serviciilor oferite de acest departament
mi-aș dori să discutăm aici. SIRUTA ar fi un exemplu, un caz destul de
simplude acces la date interactiv, de la calculator la calculator,
transferând doar o mică cantitate (de exemplu detalii despre o
localitate, sau despre o firmă - dintr-un registru), fără a fi nevoie să
ții sau să aduci local, pe calculatorul pe care rulează aplicația,
datele despre toate localitățile sau despre toate firmele. Cam asta
înseamnă serviciile web, o tehnologie foarte la îndemână astăzi.

Acum 10 - 20 de ani nu se putea face asta, atât pentru uz personal, cât
și pentru aplicații de afaceri. Astăzi însă nu se mai justifică acest
stil de lucru, atunci când ai nevoie de informații despre una două
localități sau firme, să salvezi local setul complet cu mii sau milioane
de înregistrări. Apar în plus alte două avantaje ale preluării datelor
online, direct de la sursă: ele vor fi sigur actualizate și, unde e
cazul, prin implementarea unui mecanism de confirmare poți dovedi sursa
și momentul când le-ai preluat.

Sper să nu fi plictisit prea tare cu aceste informații pentru
non-tehnici, dar se pare că aceștia sunt majoritari prin instituțiile de
la care așteptăm transparență, chiar și printre cei puși să se ocupe cu
punerea la dispoziție a acestor date.

Desigur, nu în toate situațiile este util sau cel mai eficient accesul
prin WS, rămâne necesară oricum și varianta expunerii la download a
datelor compacte, pentru integrarea lor ca atare sau prelucrate în unele
aplicații. Despre formatul sau formatele folosite și despre
standardizarea conținutului ar fi încă mult de discutat.

Deocamdatăe un pas înainte că s-a închegat ceva: un colectiv, o
tehnologie, oarece conținut. Nu se poate face totul într-o zi, dar
sperăm să vedem că în fiecare zi se face câte ceva.

Acum e weekend. Sperăm ca în cursul săptămânii ce vine să putem intra în
detalii despre API-uri și despre alte lucruri mai concrete și cu cei
care au aceste sarcini de serviciu.

Un sfârșit de săptămână cât mai plăcut,
Ioan