portal date.gov.ro

Strainu strainu10 la gmail.com
Vin Oct 25 06:49:20 UTC 2013

Bună ziua,

În primul rând mulțumim de notificare și la cât mai multe seturi de date!

O să încep cumva invers, cu licența, pentru că în privința seturilor
de date este puțin cam devreme să ne facem o idee. Folosirea unei
licențe total noi este o decizie care cu siguranță va duce la probleme
în mixarea datelor cu cele din alte surse. Sunt sigur că vom vedea în
zilele următoare o analiză amănunțită făcută de Bogdan Manolea și de
alte persoane interesate, în special în privința interacțiunii cu
licențele Creative Commons.

Ce aș vrea eu să menționez este că într-adevăr, textul legal al
licenței Creative Commons echivalentă (CC-BY-3.0-RO) este mai
abstract, deci mai greu de înțeles pentru necunoscători. Totuși,
licențele CC sunt explicate în detaliu pe diferite site-uri, inclusiv
în limba română. De asemenea, nu toate instituțiile publice au
demonstrat aceeași deschidere față de acest proces, unele fiind chiar
foarte entuziaste. Cred că ar fi oportun ca licența CC-BY-3.0-RO să
fie oferită măcar ca opțiune de licențiere la încărcare, chiar dacă
OGL-ROU-1.0 rămâne varianta implicită.

Cu privire la conținutul licenței, trebuie remarcat faptul că sunt
prezente anumite exprimări extrem de evazive care lasă mult loc de
abuzuri din partea instituțiilor publice:
1. "trebuie sa vă asigurați că nu denaturați sau prezentați înșelător
informația;" - cred că acești termeni trebuie definiți cât mai precis
2. "Această licență nu este aplicabilă: [...] informațiilor care nu au
fost publicate în baza legislației privind liberul acces la
informațiile de interes public sau a legislației privind reutilizarea
informațiilor din instituțiile publice" (împreună cu prevederile
referitoare la drepturile de autor ale terților) - o parte din
informațiile care ar putea ajunge pe site sunt rezultatul unor
contracte între instituțille publice și firme private, contracte care
uneori *nu* sunt publice (pot da exemple dacă e nevoie). În aceste
condiții, cei care reutilizează informațiile nu au posibilitatea de a
determina dacă licența este aplicabilă sau nu.

Cred că instituțiile publice trebuie să fie responsabile de
determinarea statutului datelor publicate, *înainte* de a le încărca
pe site.

Aș dori mai apoi să fac câteva observații de ordin tehnic cu privire
la site. Setul de date care mi-a atras cel mai mult atenția a fost
SIRUTA, deoarece îl folosesc constant și am realizat chiar și o
librărie pa baza lui. Încercând să-l vizualizez am dat de mai multe
probleme:

* software-ul pare să încerce să afișeze fișierul într-o structură
tabelară (cum ar fi și normal) însă nu se descurcă cu separatorul
punct și virgulă. Probabil trebuie adăugat pe undeva prin setări acest
separator Problema e vizibilă la
http://date.gov.ro/dataset/siruta/resource/a0a67c05-6714-486f-93ab-c9bad0f4561a
. În alte seturi de date văd că sunt folosiți alți separatori
(virgulă, bară verticală etc.)

* codarea datelor este ISO 8859-2 (problemă văzută la
http://date.gov.ro/dataset/siruta/resource/8a49ddd2-d854-4d3a-9de9-3bf6e07cb324).
Deși în sine asta nu este o problemă, în ultima perioadă se merge spre
standardizare cu Unicode. Sunt conștient că sunt multe seturi de date
istorice care nu sunt disponibile în unicode, de aceea aș dori să vă
propun implementarea unui convertor automat la încărcare, care să
transforme orice codare în UTF-8 sau orice altă codare unicode
cosiderată potrivită.

* nu este clar care este structura de url-uri a site-ului. Pentru a
avea o atribuire corectă a datelor, așa cum este cerut în licență,
este nevoie de garanția faptului că URL-urile nu se vor schimba la
încărcarea unor versiuni noi ale datelor.

Nu știu extact cum se desfășoară procesul de dezvoltare ale acestor
site-uri, însă cred că emailul nu este cel mai potrivit mediu pentru a
raporta asemenea erori. Există posibilitatea de a raporta erorile
tehnice undeva, de exemplu într-un bug tracker public?

Multumesc,
   Andrei Cipu

În data de 24 octombrie 2013, 15:25, Andrei Nicoara
<andrei.nicoara la gov.ro> a scris: