[okfn-cz] Lhal Zeman v kampani? - akce Ruzoveho pantera

Marek Antoš marek.antos at iinfo.cz
Wed Jan 30 21:48:32 UTC 2013

Ahoj,

řízení o neplatnosti voleb je postavené na tom, že volby lze za neplatné prohlásit jen tehdy, pokud jsou současně splněny tři podmínky:

1. došlo k porušení zákona;
2. existuje vztah mezi porušením zákona a výsledkem voleb;
3. porušení mělo tak zásadní intenzita, že to "zatemňuje" výsledek voleb do té míry, že je velmi pravděpodobné, že nebýt něj, volby by dopadly jinak.

Řekněme, že se po nějakých diskusích shodneme na tom, že platí 1 a 2, nicméně podle mého názoru rozhodně neplatí 3. Jsem přesvědčen, že i kdyby nedošlo k těm excesům, Zeman by to stejně vyhrál. A i kdybyste tohle moje přesvědčení nesdíleli, stejně neunesete důkazní břemeno. Rozdíl v počtu hlasů byl zkrátka příliš velký: něco jiného je, kdyby to prohrál o tisíc hlasů, ale on to prohrál o 10 p. b...

Pravděpodobný výsledek u NSS tedy podle mne je, že (kdesi hluboko v odůvodnění) konstatují porušení zákona, ale pak řeknou, že nebyla naplněna třetí podmínka a žaloba se zamítá. Z čehož si média odnesou "návrh se zamítá".:-) Nechci nikomu radit, jestli má nebo nemá tu žalobu podávat, to je IMHO na každém a Matěj má pravdu, že ty žaloby přijdou tak jako tak, ale tohle je zdaleka nejpravděpodobnější výsledek. Kdyby existoval právník, který by - se znalostí judikatury NSS a ÚS - odhadoval šance jinak, rád si s ním popovídám.:-)

Skutečný problém je podle mne jinde: že reálně neexistuje jiná sankce za porušení pravidel volební kampaně než jejich prohlášení za neplatné, což je takový kanón na vrabce, že je to v praxi nepředstavitelné => není sankce žádná => smí se vše. Souhlasím proto s Jirkou, že tady se skýtá prostor pro zlepšení: lobbovat za takovou změnu zákona, která by vytvořila dala nějakému orgánu pravomoc dohlížet a zasáhnout už v průběhu kampaně, dávat pořádné pokuty (i médiím: viz ten neoznačený inzerát v Blesku...), hlídat financování atd.

(U soudců NSS žádná podjatost s ohledem na prezidenta nehrozí, protože jsou jmenováni na dobu neurčitou, resp. do 65 let, a nemohou být bez svého souhlasu přeloženi jinam. Přesto bych rozhodně žádné "statečné disenty" nečekal, protože by to šlo proti všemu, co doteď hlásali. To není otázka politická, ale právní.)

Marek