[Okfn-dk] Norge digitaliserer kulturarven

miska knapek miska at knapek.org
Sat Jan 4 09:55:52 UTC 2014

Nice Nils - tak for en god artikel.

Jeg er lige ved at lytte til forlæsningerne fra UC Berkeley's History of
Information*, og lige det at åbne kunskab og oprette bibliotek - i det 17
århundrede - gjorte alverdens for folkdannelse. Så mon ikke dette er et 21C
sidestykke… ja, blandt anden åbning at kunskab/data.
( Ja, dengang man også var igang med at opføre begrebet 'videnskab' - med
oprettelsen af The Royal Society - handlede det for menneskerne bag - Prat,
Boyle, Newton, Hicks, etc… - om at man ikke kunne bygge videnskab medmindre
den var åbent tilgænglig, og man gjorte en del for at den kunne spredes,
bland andet ved at oprette videnskablige journaler der 'mailedes' rundt.
Så, well, pluralistisk deling er noget man har gået ind for i længere tid.
Måske kunne man se 'åbningen' af biblioteksmaterialet - og open knowledge
for øvrigt) at være af samme ånd. (Ja, undskyld lidt idealisme på denne egn
;) ).

Jeg gætter også lidt at, med Norges størrelse, så er det ikke altid helt
let for meget af befolkningen at komme til et bibiotek - så også noget af
en hjælp til at ikke afbefolke provinserne.

* History of Information:  Søg efter "history of information" på siden her:
http://webcast.berkeley.edu/series.html#c,d,Media_Studies )
- Kig også her : http://blogs.ischool.berkeley.edu/i103s13/syllabus/

Alt vel,

Miska

--
miska michael knapek - your local illusionist (designer)
mob. +358-50-320-2616