[Okfn-dk] Hjemmeside og sådan

Bo Tranberg bo at tberg.dk
Fri Mar 4 20:30:08 UTC 2016

Hej alle på listen

Jeg har gået og tænkt på, at ok-dk mangler en decideret hjemmeside. Jeg
synes det er en skam, at vi er begrænset til en blog på okfn.org. Et
eksempel er hjemmesiden for gruppen i Belgien: http://www.openknowledge.be

Noget i den stil vil være fedt at have for ok-dk. Så kan man i fremtiden
udvide med fx et forum, når der bliver oprettet egentlige arbejdsgrupper
under ok-dk, så ikke al kommunikation kører over maillisten. Det vil
også være oplagt at lave en oversigt over danske initiativer om åben
data, samt skrive guides til hvordan de forskellige åbne databaser og
API'er bruges.

Hvis der er opbakning til det i ok-dk, vil jeg gerne stå for at lave en
side lignende den belgiske. Hvis det er tilfældet, kan vi så holde en
workshop for interesserede, hvor vi producerer den første mængde indhold
til siden og måske endda laver en plan for fremtidige guides osv. Den
Belgiske side kører Wordpress med et frit tilgængeligt okfn-tema. Det er
rimelig let at få noget tilsvarende op at køre (har testet).

Jeg læste i Christians noter fra mødet (tak for dem) for nogle uger
siden, at der blev foreslået at lave en dansk portal for aktindsigter.
Det er noget jeg selv har tænkt på og jeg har hørt fra nogle stykker,
som også er interesserede i det. Det vil være et oplagt projekt at gå i
gang med senere på foråret, når der er kommet en hjemmeside op at køre.

Det vil være oplagt at snakke det uder Open Data Day i morgen, selvom
jeg ikke selv vil være til stede.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Hilsen
Bo