[Okfn-dk] Offentlighedsloven

Flem flem at bjerke.dk
Thu Nov 10 08:01:53 UTC 2016

Hej alle i Open Knowledge Denmark

I IT-Politisk Forening sidder vi og kigger på den påtænkte evaluering og
revision af mørkelægningsloven (som så vidt jeg kan se bliver den
udskudt til 2018). I den forbindelse fandt jeg følgende underholdende citat:

> Regeringen har igangsat en undersøgelse af offentlighedsloven i andre
> lande – herunder Sverige, som har langt mere åbenhed end Danmark.
> Undersøgelsen skal være færdig i januar 2017 og har blandt andet
> professor emeritus ved Aarhus Universitet, Jørgen Grønnegaard
> Christensen, i spidsen.
>
> »Man har i dag ikke en præcis viden om konsekvenserne af en større
> eller mindre åbenhed i forhold til de politiske beslutningsprocesser.
> Det gælder de demokratiske eller samfundsmæssige konsekvenser. Den
> forskning, vi har, viser – lidt paradoksalt, kan man sige – at høj
> [...]

http://politiken.dk/indland/politik/ECE3418076/regeringen-er-klar-til-at-forhandle-kontroversiel-offentlighedslov/

Hvad mener I om det? Eller rettere kender I til noget grundlag for
seriøst udfordre professoren? (Bortset fra at Kafka øjensynlig har levet
forgæves ;-))

Flemming Bjerke
Kasserer i IT-Politisk Forening