[OT și nu prea] Comentarii critice, vă rog...

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Mar Ian 21 21:06:34 UTC 2014

On 01/21/2014 11:38 AM, Dan Matei wrote:

> 2014/1/20 Ioan Fericel <mirabit la gmail.com <mailto:mirabit la gmail.com>>
>

>     Înainte de a critica, aș cere niște lămuriri:
>
>     1. Ce e cu acel "fișier HTML5 static" de 3.3MB ? Conține și date
>     și formatare? De unde e obținut?
>

> Da. Conține. El e ilustrat în fig. 6. Acolo e vizualizat cu Chrome.
>

>     2. Se pomenește de Freebase, se folosește acum la ceva ?
>

> Deocamdată nu. Dar așa cum căutăm URI-urile în Wikidata și celelalte,
> o să căutăm și Freebase. Îmi pare rău că nu m-am gândit de la început.
>

>     3. Imaginile din figurile 5 și 6 din ce aplicație sunt?

> [...]

Am înțeles că acum stocarea, cât și introducerea datelor, se face în
Access. Și că se forțează expunerea lor în web.

"Planul de termen scurt este expunerea online (reală) a acestui index,
ceea ce presupune rafinarea softului care-l generează" este, după
părerea mea, nepotrivit acestor vremuri. Acel soft (Acces) nu mai
trebuie rafinat, ci abandonat și trecut pe o tehnologie din zilele noastre.

N-am înțeles, în documentarea mea pe acest subiect, toți termenii (acum
știu, măcar, ce e acel "literal"!) și întreaga structură specifică
bibliotecilor sau web-ului semantic în general, dar am rămas cu
convingerea că cel mai important lucru ce îi lipsește acestei idei de
catalog partajat (discutat de atâtea ori și în atâtea locuri) este un
set de unelte potrivite (ceva brațe de muncă disponibile la un minim
efort înțeleg că aveți în propria ogradă). Nu ceva foarte sofisticat,
dar intuitiv și productiv.

Sunt multe scule pe acest domeniu, chiar open source, care rezolvă atât
partea de prelucrare date (RDF), cât și partea de expunere, API,
administrare server și interogare. O anume posibilitate de manipulare
RDF și interogări SPARQL oferă și CKAN. Interesant ar fi, după părerea
mea - cel puțin pentru început -, să încercați Sesame:

http://www.openrdf.org/about.jsp

Are o documentație acoperitoare și pentru concepte generale ca RDF și
SPARQL:

http://openrdf.callimachus.net/sesame/2.7/docs/users.docbook?view#section-sesame-server-installation

Poate se întâmplă totuși să se deschidă ceva!

Ioan