vreau sa votez si caut voluntar (programator) :)

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Vin Iun 27 09:44:59 UTC 2014

On 06/26/2014 02:02 PM, Matei-Eugen VASILE wrote:

> Chiar e asta o problema? Care ar fi interesul cuiva in a incerca sa
> faca MAE-ul sa infiinteze sectii de votare aiurea? Intentia nu cred ca
> e sa se faca securism cu sistemul acesta.

Eu cred că e o problemă de luat în calcul în analiza acestui demers,
dacă merită sau nu osteneala. Rezultatele aplicației propusă de Ovidiu
vor ajunge la MAE. Ce susținere ar putea să aibă o listă cu vreo 17000
de cetățeni înscriși ca fiind dornici să voteze în orașul Erevan? Nu e
vorba de securism, ci de o anumită doză de credibilitate.

> De unde ar avea MAE-ul detaliile despre adresele cetatenilor Romani
> stabiliti in strainatate? Si daca are, ce treaba are MAE-ul sa aiba
> aceste informatii?

Din start s-a spus că MAE se ocupă de această treabă - asigurarea
condițiilor de vot pentru cetățenii aflați în afara țării. E-adevărat că
aceștia pot fi încadrați în 2 categorii: rezidenți stabili pentru un
anumit timp (deci și cu domiciliu) și cei aflați în trecere prin zonele
respective chiar în ziua/perioada votului. Dacă aplicația propusă se
adresează celor din prima categorie, cred că MAE ar trebui să aibă
informațiile respective.

Eu abordez lucrurile din perspectiva utilității acestui demers. Dacă
informația rezultată nu este cât de cât verificabilă, poate chiar prin
sondaj, ea nu este credibilă și nu va fi luată în seamă. Și-atunci, mai
are rost efortul?

> Si asa alegerile sunt praf si pulbere in Romania. Daca mai se
> introduce si votul electronic, praful si pulberea respectiva se
> descompune si mai mult, pana se ajunge la atomi individuali.

Totuși, poate merită încercat câte ceva, oricând mai sunt șanse,
speranțe! Eu cred că implicarea noilor posibilități oferite de IT poate
duce la îmbunătățirea lucrurilor, mai ales că s-a ajuns atât de jos că
nu mai e ce strica. Aceste tehnologii pot ajuta și la informare
(înaintea votului, cum e cazul aici) și la verificarea de după și,
încet-încet în timp, la procesul concret de votare.

Eu sunt pentru încercat orice, dar nu oricum! Concret, pentru ca
aplicația propusă să aibă rezultate credibile, ar fi necesare niște date
și verificări suplimentare față de conturi de mail sau facebook. O listă
cu astfel de elemente, pe care eu o văd a fi valabilă (și extinsă) și
pentru votul prin internet, ar trebui să rezolve:
- unicitatea persoanei
- validitatea dreptului de vot
- arondarea la localitatea/zona pentru care se face înregistrarea

Astfel de verificări ar trebui să facă cei care se ocupă de organizarea
votului/secțiilor de votare în zonele respective. Ei ar trebui să aibă
datele de verificare. Dacă aplicația este făcută cu totul separat și
lista rezultată nu conține astfel de date, sunt șanse mici ca ea să aibă
vreo utilitate.

Interesant ar fi, că tot suntem pe lista de discuții cu tema "Date
deschise & guvernare deschisă", să se realizeze o aplicație legată cumva
de data.gov.ro, care să poată interoga un set de date care să conțină
elementele de verificare necesare, implicând și instituțiile ce dețin și
pot pune la dispoziție aceste date. Oferirea unui astfel de serviciu eu
îl cred posibil fără a afecta confidențialitatea și viața privată a
cetățenilor, asigurându-se accesul diferențiat și protejat la date
sensibile. Ce ziceți?

Ioan