[okfn-cz] Snadná kontrolovatelnost hlasování o důležitých zákonech

Roman Řípa roman.ripa at rozpocetverejne.cz
Sat Dec 10 09:06:23 UTC 2011

Zdravím

Trochu jsme námět rozpracoval, takže stručně *značka, data, uživatelské
rozhraní, personální zajištění plnění, personální zajištění  vývoje, média,
financování projektu* (obracené pořadí než dle důležitosti):

1. *Značka* služby je myslím vymyšlena, http://www.jakhlasovali.cz/about/ .
Alternativně to klidně rozvinout pod www.kohovolit.eu, koneckonců sledování
hlasování poslance je jeden z podkladů pro rozhodnutí koho volit.

2. *Data* - stačilo by začít dělat aktualizaci ihned po každé schůzi
sněmovny.

3. *Uživatelského rozhraní* - stačí:

   1. Rozšířit* profil poslance*
   http://www.jakhlasovali.cz/tomas_chalupa_mgr/mesic/2011/6/16/ o
    jednotlivá hlasování poslance, viz třeba níže rozebrané hlasování číslo
   191 <http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=55082> o rozpočtovém určení
   odvodu loterijních společností a přidat tam odkaz na www.napistejim.cz.
   2. Přidat zobrazení* přehledu všech hlasování *na všech schůzích (data
   server má) , který bude
      1. filtrovatelny
      2. s možností "onálepkovat" hlasování např. "loterie", "otevřené
      informace (106)" atd.
      3. s možností doplnit odkaz na to o čem se hlasovalo tj. zkombinovat
      informaci o sněmovním tisku v kombinaci se stenografickým
zápisem viz níže.

4. *Personální zajištění plnění dat *- vidím to na kombinaci

   1. *Pan poslanec Novotný *myslím velmi rád (osobně nebo přes
   asistenta/ku) bude označovat hlasování o loterijním zákonu. Obdobně jiní o
   jiných tématech. Ano, poslanci nemusí mít službu úplně rádi, ale e-shopy
   také nemají rádi heuréku  a jsou tam.
   2. *Když dokáží slovenští studenti politologie* zkoumat pravdivost
   informací komunikovaných politiky v televizních debatách, je myslím v
   jejich silách pročíst program schůze sněmovny a označit předem důležité
   sněmovní tisky. Koneckonců doufám, že alespoň část poslanců ví, o čem
   hlasuje, tedy také si museli sněmovní tisky přečíst.
   3. *NGO* - Pan Kužílek si jistě ohlídá hlasování o ořezání zákona 106
   viz iniciativa pana poslance Haška, nyní Ministerstva vnitra.
   4. *Novináři* - Když téma dlouhodobě sleduji, tak to mohu "olabelovat"
   na službě. Typicky redaktoři/ky Respektu. Stejně nechápu, že novinářům
   nedošlo, že když ke článkům budou uvěřejňovat zdroje, výrazně to zvýší
   hodnotu dodanou čtenáři. Já vím, dvěstě let se to nedělalo, ale...

5. *Personální zajištění vývoje* - kombinace autora/ů serveru JakHlasovali
a tým KohoVolit/NapistěJim etc.

6. *Mediální partnerství* - Tam je to asi jasné - Respekt  a jeho
http://www.inovaceprospolecnost.cz/burza-napadu . Koneckonců tohle tam jde
vložit jako jeden z "nápadů".

7. *Financování* - Je myslím míč jasně na straně OSF a dalších případných
dárců. Místo hrátek s powerpointem (jen škádlím :-) prostě na burze nápadů
zaškrtnout "Ano, toto my podpoříme částkou 200.000 Kč. Kdo do toho jde?"
Pokud dárci budou dostatečně aktivní, mají velkou šanci věci rozhýbat a
usměrňovat potřebným směrem. Komerční burzy nápadů fungují obdobně třeba
http://www.innovationexchange.com/open-challenges.aspx . Dám  $ 50.000. Kdo
to vyřeší?

Roman Řípa

Roman Řípa