[okfn-cz] Data z ISVZUSu

Jan Kučera elquenor at gmail.com
Thu Aug 2 21:05:11 UTC 2012

Ahoj,

zasílám do mailing listu moji reakci na ochranu dat z ISVZUS, kterou jsme
předtím poslal Jindrovi.

Souhlasím, že data z ISVZUS nejsou chráněna autorským právem, mohla by
případně být chráněna zvláštním právem pořizovatele databáze, kde není
třeba tvůrčího prvku pro vznik ochrany. Nejsem právník, ale podle
informací, které mám, tak aby něco bylo veřejným rejstříkem, musí být v
příslušném právním předpisu uvedeno, že to je veřejný rejstřík. Koukal jsem
se do zákona o VZ a tam je u ISVZUS uvedeno pouze, že se jedná o informační
systém veřejné správy. Není tam uvedeno výslovně, že se jedná o veřejný
rejstřík (mohl jsem to ale přehlédnout). Osobně by měl zajímalo, zda to, že
je to ze zákona ISVS postačí na aplikaci §94 odst. 2) AutZ, tj. aby ISVUS
byl "databází, která je součástí právního předpisu". Pak by se na ni
přiměřeně aplikovalo vyjmutí z ochrany jako u úředních děl.

Osobně souhlasím s názorem, že data o veřejných zakázkách by měla být k
opětovnému použití podle PSI směrnice. Pokud jsem ale něco nepřehlédl, v
česká implementace PSI směrnice v zákoně č. 106/1999 Sb. výslovně neuvádí
"reuse" - opětovné použití. Proto by mi přišlo vhodné, aby pro podobné
účely byly na webových stránkách úřadů podmínky užití dat uvedeny. Je to
možná redundantní k tomu, co je uvedeno v PSI směrnici, ale již zaznělo, ne
každý má dobré povědomí o příslušné legislativě. Proto si myslím, že
explicitní uvedení podmínek užití dat by pomohlo posílit právní jistotu
těch, kteří chtějí s daty veřejné správy pracovat.

Honza Kučera