[Okfn-dk] introduktion - miska knapek

miska knapek miska at knapek.org
Sun Jan 12 08:34:13 UTC 2014

Hej,

Så, lang om længe, en introduktion til undertegnede.

( I må undskylde hvis der kommer en hel del svensk grammatik ind i mit
Danske. Jeg får desværre snakket Svensk ca. 100 gange mere end Dansk her i
Helsinki - så der er blevet 'skandinaviske' af mine sprog, med en hællning
mod Svensk :(  ...blah. Undskyld ).

Ok, altså…
Jeg er en Danisk-Svensk( of Tjekkisk, hvis man også tæller mine forældrers
land) informations/visualiserings designer/forsker i Helsinki.
Kort sagt angående det jeg gør dagligt - jeg har arbejdet som
forskerassistent ved Aalto Universitetet, med informationsvisualisering. Nu
freelancer jeg med informationvisualisering og bruger ellers en del tid på
at hjælpe open source projekt med visualisering, bland andet
smartCitizen.me. Ja, og så var jeg en dem der lavede grunden for Aalto
Universitetets Fablab.
( Well, ok, jeg må indrømme at jeg har også været aktiv i media arts
feltet, med en del projekt der undersøgte forskellige semiotiske sider af
informationsvisualisering ).
Jeg har været en hel del rundt om OKFN Finland - og det der var der før
OKFN kom på banen i Finland - og var en af koordinatørerne af Data
journalism + Data visualisation delen af Open Knowledge Festival 2012.
Senest har jeg også været med som researcher på Open Data Barometer (
opendatabarometer.org) og The Web Index (thewebindex.org) fra World Wide
Web Foundation.

Selv om jeg er i Finland er jeg meget glæd for at høre om og måske hjælpe
med det der rør på sig i hjemlandet, og de andre skandinaviske+baltiske
lande.

En af mine projekt, for tiden, er at prøve stable et eller andet samarbejde
immellem de forskelige OKFN Chapters i Norden og Baltikum.
Jeg har godt nok ikke nået særligt langt i spørgsmålet, men har i hvært
tilfælde fået grønt lys - at det er interessant - fra centrale folk i
Finland, Danmark og Norge.
Så, well, jeg prøver på at køre videre på projektet, og
omtale/'dialogisere' det på OKFNs Nordiske+Baltiske mailling lister. ( Sig
endeligt til hvis i har nogle tanker og kontakter i Skandinavien og
Baltikum ;).
Som sagt - jeg skriver mere senere - men det ville være godt at ha lignende
'working groups' i de Nordiske og Baltiske lande, så man kan arbejde på
internationale spørgsmål, udover de nationale.
En Nordisk+Baltisk School of Data er også noget jeg har i tankerne.

Lidt om OKFN i Finland.
Der har været en hel del open knowledge/data gøren og laden her i Finland.
Da Finlænderne tit går stille for sig, er det godt intressant at se at der
sker så meget på open knowledge fronten her. Jeg mistænker aktivitetsnivæn
har noget at gøre med en del forskellige grunde:
- Der findes en hel masse ingenjører der vil gøre noget for samfundet.
- Da man er meget modeste i Finland, har det ikke være alt for svært for
open data/knowledge aktivisterne at få og ha kontakt med diverse relevante
mennesker i statsapparaturet. ( De forskellige 'scener' i Finland plejer
være en del mindere end i Danmark - så man plejer ikke være alt for mange
led væk fra dem der fatter besluttninger i staten/myndingheder, bare man er
i en eller anden relevant 'scene' ).
- Mennesker lidt trætte af at der stadigvæk findes en hel del
centraliserede og hierarkisk orienterede magtstrukturer i landet fra dagene
Finland var underlangt Sverige og siden Rusland. Open Data gi'r noget af
besluttningsprocesser tilbege på lidt lavere og demokratisk nivå.
- Og, med det lige ovenstående sagt, så da Finlænderne er stole af at være
'demokratiske', så har open data/knowledge aktivisterne haft rigeligt med
held at få åbnet dører og sind i staten ved at markedsføre open data som et
*demokratisk* projekt. Så har politikerne fået svært at sige nej :D

For tiden prøver jeg skrabe lidt tid sammen til at prøve at dokumentere
open data rørelsen i Finland, så det, hvis det altså er relevant, kunne
være til hjælp og gavn til andre.  Jeg tror i det hele taget det ville være
godt hvis man havde lidt bedre måder i OKFN at dokumetere og dele 'success
stories', så man kan lære af hinanden.

Alt vel, og godt nyt åbent år ;)

miska

--
miska michael knapek - your local illusionist (designer)
mob. +358-50-320-2616