oaspeti americani la Clubul OGP

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Joi Mar 20 19:28:18 UTC 2014

On 03/20/2014 03:17 PM, Andrei Nicoara wrote:
> Ioan
>
> Esti prea aspru, si pentru a fi macar meritat da-mi voie sa punctez
> mai bine contextul:

S,tii cum e cu suflatul s,i-n iaurt, după ce te-ai ars...

> [...]
> modalitatea de abordare, push tipic american. Adica ei nu au aflat de
> cele spuse de Dna Avadanei la evenimentul de acum 2 zile cand spunea
> ca este o mare reusita sa aduni 25 de persoane interesate de open data
> in Bucuresti sau maxim 15 in orice oras din provincie. Adica ei au
> succes stories despre un functionar low dintr-o mica primarie
> americana care este foarte proud ca poate sa arate cetatenilor
> activitatea sa via open data iar ei cred sincer ca asa este si in Ro.
> Cine sunt eu sa-i contrazic cat timp isi cheltuie vizitandu-ne banii lor ?

Oare cei de la Bechtel cum au venit în România, nu tot la fel de
curtenitori, lăudând interesul românilor pentru autostrăzi?

> Eu nu sunt companie sa creez artificial o cerere pe care apoi sa o
> satisfac. ramane deci sa ma gandesc la componentele pe care le am sub
> control sa vad care-i problema.

Aici ar fi bine să lămurim un lucru, în numele cui vorbes,ti folosind
acest "eu". În nume personal, în numele unei echipe, în numele
guvernului României? Eu apreciez omul Andrei Nicoară pentru curajul de a
participa la discut,ii deschise, lucru ce nu prea s-a întâmplat până
acum să-l facă alt,i înalt,i responsabili din administrat,ie, aflat,i în
exercit,iul funct,iunii. Felicitări încă o dată, s,i t,ine-o tot as,a,
chiar dacă, inevitabil, vei primi câteodată s,i palme nemeritate.

Dar tonul de aici mi se pare că seamănă cu acel "eu sunt statul", eu
s,tiu ce vă trebuie vouă - stil în care s-au făcut majoritatea
proiectelor din România ultimilor ani, nu doar în IT. S,i cu ce
rezultate! S,i eu, cetăt,ean al acestui stat, mă simt pălmuit. Poate
nici nu-t,i dai seama de asta, probabil că deja te-ai obis,nuit,
pe-acolo pe sus, să nu mai t,ii cont de astfel de finet,uri.

Deci, despre ce componente e vorba, cine se mai gândes,te la ele, unde
se discută?

> Cat timp sunt acelesi dataseturi ramane un "concurs"intre interfete si
> features.

Ai putea fi mai explicit, despre ce concurs e vorba?

> Nu suntem intr-o curte de jurati selectati la intamplare carora sa li
> se explice cu mare arta despre ce este vorba. Participa cine vrea si
> se califica. Calificarile sunt permanente si se desfasuara sub forma
> implicarii personale in open data, subliniez: implicare , nu
> manifestarea unui interes declarativ.

Uf! La ce ne/implicare te referi? Cumva chiar la a mea fat,ă de suportul
pentru date deschise?

>     Altfel eu văd tot acest demers ca o nouă farsă, chiar pe o temă
>     care se referă la deschidere. Se pare că una se spune în fat,ă s,i
>     cu totul altceva se vrea s,i se face în spate. Ca să ni se
>     risipească astfel de suspiciuni, s,i pentru a nu da apă la moară
>     cârcotas,ilor postfactum, haidet,i aici cu lista de probleme
>     întâmpinate la CKAN. Apoi putem discuta s,i comparat,ia între cele
>     două platforme, ca tehnologie, viitor, pret,...
>

> Aveti o abordare gresita, pesimista si contraproductiva. Si sunteti
> neinformat, mai exista si alte platforme -
> [...]

La pesimism s-ar putea să ai dreptate. În urmă cu vreo 5 ani credeam că
s-a ajuns la fundul gropii, că nu se poate mai rău. Uitat,i-vă s,i la
discut,iile de pe TIC-Lobby din acea perioadă, când părea că se deschide
o portit,ă. Dar m-am îns,elat...

Cu informarea, recunosc, am mari dezamăgiri. Alerg ca după o fata
morgana, care nu doar se îndepărtează ci se s,i multiplică mereu... Dar,
pe port,iuni limitate, cum ar fi platformele pentru date deschise, de
care am aflat pe această listă prin noiembrie anul trecut, cred că nu mi
se potrives,te această etichetă. Am acordat zeci s,i zeci de ore
informării, instalării s,i încercării - s,i cred că am rămas cu ceva.
S,i m-as, fi bucurat, cum am mai spus, să pot ajuta cu aceste
cunos,tint,e. Dar... o să spun mai multe altă dată. Poate între timp
ît,i aduci aminte s,i o să revii la sentimente mai bune.

Link-urile de mai sus nu sust,in deloc acuzat,ia de neinformare, ci
poate un revers. Ai văzut pe acea pagină a lui Microsoft vreo aplicat,ie
de acest fel? Eu nu. O informat,ie corectă e că MS s,i Socrata au semnat
un parteneriat strategic,
http://www.socrata.com/newsroom-article/socratas-suite-of-open-data-solutions-now-available-on-windows-azure-worldwide/
,
care spune destul de multe.

> OKF ne-a curtat inca de anul trecut, pentru cloud-ul MS avem costuri
> zero pentru mult mai mult decat inseamna astazi opendata.

Dacă tot am ajuns s,i la costuri, ar trebui pornit de la bază, de la
analizarea variantelor pe care se vrea să se meargă. Se poate alege
orice între extremele:

a. Solut,ie la cheie + găzduire + suport.

b.  Descurcatul pe cont propriu.

Cu CKAN se poate merge pe orice variantă, cea mai completă costând
3500$/lună. Care ar fi costul pentru aceleas,i servicii oferite de
Socrata n-am aflat, dar s-ar putea să fie de vreo 10 ori mai mare.

De ce-i nevoie neapărat s,i de găzduire, s,i musai pe cloud-ul
Microsoft, odată ce există un supercomputer nu de mult achizit,ionat, pe
care ar fi loc suficient?

De ce să se aleagă un sistem total închis pentru oferirea de acces s,i
date deschise?

A fost cineva curios să vadă cine sunt client,ii celor de la Socrata?
Cică ar fi cei de aici:
http://www.socrata.com/customer-spotlight/
Printre ei apare s,i data.gov . Uitat,i-vă bine, totus,i, eventual
direct aici:
http://www.data.gov/developers/open-source
cât adevăr e în această reclamă!
Ce zici Andrei, s-ar potrivi bine Romania într-o astfel de companie?

> Problema este sa pornim consumul de date deschise toate celelalte se
> rezolva intr-un fel sau altul.

Nici aici n-am înt,eles, problema-i că nu este consum sau că nu este ofertă?

Îmi cer iertare dacă sunt aspru, contraproductiv s,i neinformat. Poate
s,i gres,esc în aprecieri. As,tept să fiu combătut s,i corectat, s,i nu
catalogat doar un "Gică contra" distructiv. Eu nutresc sperant,a ca
această discut,ie în contradictoriu va fi productivă s,i m-ar bucura să
aud s,i alte păreri. Cer scuze s,i celor de la Socrata dacă nu i-am
apreciat corect, dar acestea au fost informat,iile la care am avut
acces. Desigur au s,i părt,i bune în afacerea lor, le doresc succes.
Aici am scos în evident,ă doar nepotrivirile cu data.gov.ro, cu trendul
general din lume, nu doar din Europa, s,i cu ideile de date deschise, de
software liber pentru care se luptă voinicii din Ceata, gazdele listei
(pe care-i simt înghit,ind în sec văzând astfel de orientări total opuse).

Eu nu cred că se poate construi nimic valoros, folositor s,i durabil
decât pe un teren stabil, cu un plan pregătit gospodăres,te. S,i rostul
acestei dezbateri exact asta ar trebui să fie.

Cu cele mai bune intent,ii,

Ioan