Sarcasm, atacuri personale și programe nelibere (era: oaspeti americani la Clubul OGP)

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Lun Mar 24 12:19:36 UTC 2014

Salutări tuturor,

Eu sunt cel direct vizat pentru sarcasm, și foarte probabil și pentru
atac la persoană. Iar cel "atacat" este Andrei Nicoară, pe care
într-adevăr nu l-am întâlnit niciodată personal, situație în care mă
aflu cu majoritatea colegilor.

Felul de adresare "la per tu" de pe listă l-am preluat și eu, văzând că
toată lumea îl practică. Și în general cred asta ca fiind un lucru bun,
acceptabil. Sper că nu acest "tu" adresat colegului de listă Andrei
Nicoară, aflat momentan într-o funcție publică, a generat această încadrare.

Dacă Andrei s-ar fi simțit jignit la mod personal de acuzațiile mele,
după cum îl cunosc din ce-a scris până acum, cred că ar fi cerut singur
intervenția arbitrului, explicând unde a fost atacat cu mijloace
nepermise de regulament. Mie mi s-a părut că în tot timpul acestei
discuții, care a avut (inevitabil poate) și accente mai acute, el a
înțeles că "o încasează" (așa cum a declarat din start că așteaptă să i
se întâmple) și pentru oalele sparte de alții. Din cum a explicat,
foarte corect, situația în ultimul mesaj - cu supercomputerul care e
doar pe hârtie, în laudele din dările de seamă la ședințe sau pentru
presă, și cu specia de funcționar plătit din bani publici care nu poate
sau nu vrea să facă ceea ce s-a angajat - Andrei recunoaște de fapt ca
fiind îndreptățită revolta împotriva unor astfel de cazuri.

După cum am spus-o în mai multe rânduri în mesajele mele, Andrei Nicoară
are un mare merit, acela de a fi primul înalt responsabil IT din
guvernul României care intră într-o discuție deschisă cu publicul. Și,
după experiența mea destul de îndelungată, acesta e singurul mod de a se
rezolva ceva, de a se ridica încet-încet obloanele de pe o activitate cu
totul paralelă cu realitatea, ce se desfășoară în birourile populate cu
specia "savulescus".

Revolta împotriva unor astfel de situații, mie mi se pare starea de
normalitate, nu nepăsarea față de abuzurile și incompetența unor
funcționari. Și cred că lipsa manifestării acestei normalități ne-a adus
unde suntem. Privind lucrurile și la nivel mai larg, grija moderatorilor
de a nu permite atacul la persoană (asupra a ceea ce a făcut sau face
persoana, nu asupra a ceea ce este) e una din cauzele degradării
accentuate a vieții social-politice de la noi. Astfel de moderări au
permis ascensiunea și consolidarea speciei atât de vizibilă mai peste
tot. Tăcerea sau oprirea spunerii adevărului este mai degrabă o
complicitate.

Cât despre locul de purtare al acestor discuții, pe care eu sunt primul
care mi le-aș dori să acopere mai ales părțile tehnice, consider că a
fost un mare câștig pentru Ceata de a găzdui cea mai interesantă
dezbatere deschisă purtată până acum despre IT-ul românesc, cu
participarea celor direct responsabili la nivel guvernamental. Motivele
de blocare a ei mi se par nepotrivite cu spiritul de libertate, și
imaginea fundației nu va avea decât de pierdut.

Eu îmi doresc de mult să văd astfel de dezbateri găzduite chiar sub
patronajul guvernului. Atunci am avea deplină încredere că declarațiile
de intenții către deschidere și servicii în slujba cetățeanului ar avea
acoperire. Dar n-ar fi rău nici sub tutela unei organizații
independente, cu o bună reputație și fără reguli ideologice restrictive.

Cu speranța că vom putea continua dezbaterea cât mai deschis și constructiv,

Ioan Fericel