[okfn-cz] slovenske pravni predpisy

M.Skop KohoVolit.eu michal.skop at kohovolit.eu
Sat Jul 9 22:02:43 UTC 2011

Trochu obsirnejsi odpoved - ceska "open komunita" (ci jak to nazvat) ma
plno lidi, kteri vecem kolem otevirani dat a e-governmentu apod.
rozumeji. Vezmete si sami, ze rozhodne tomu rozumite vic, nez cela
squadra uredniku v "Radě vlády pro informační společnost a
konkurenceschopnost" (jejichz cleny jsem si tedy az dnes nasel, my bad;
ale celkem se z osazenstva zhrozil - jen a jen urednici, z toho naprosta
vetsina z ceske mekky korupce Prahy). Ale hlavne vsichni znate urcite 5
lidi, kteri tomu rozumeji (jeste(-: ) lepe a 1-2 z nich by urcite byli
ochotni se na takove praci i podilet.
Ale tyhle lidi CR/vlada nevyuziva a ani se nesnazi k nim dostat (cest
vyjimkam jako Jirka, na ktereho reaguji). A muj osobni nazor je, ze ani
nechce se k nim dostat.

Podle toho taky ceske (vladni) IT vypada uz leta - Internet do skol,
datove schranky, cely eGon, scitani lidu, v Praze treba pridali
"Opencard". Nevim, z jak velke casti je to ignorance ci lenost a z jak
velke korupce (nebo neco dalsiho?). Kazdopadne alespon ja osobne citim
zodpovednost za to, ze prachy do IT jsou v CR vyhazovany z okna a
schvalne se veci delaji spatne (nebot tomu alespon "dostatecne" rozumim,
narozdil od >99% ostatnich lidi).

Z toho mi plyne, ze je nutne se do rozhodovani aktivne cpat (lobbovat,
chcete-li). Ale potom by bylo dobre mit nejakou spolecnou platformu
(neco jako soit.sk?), ktera by dokazala spojit zatim roztristene
aktivity jako opendata.cz, nektera akademicka pracoviste (ci spise
konkretni lidi z nich) a dalsi (jako zIndex, my, ...), a ktera by
dokazala se dostat k te rozumne casti lidi, kteri rozhoduji. Napr. jak
se zIndex dostava do NERVu ci te Rady? Pocitam diky znamosti. Takze je
treba ty znamosti aktivne tvorit (lobby, PR) (-:

Take je ale treba vedet, kam se cpat, jak se ta rozhodnuti realne tvori
a kde je mozne je ovlivnovat a kde naopak je to jen "jako" (coz treba me
je dost nejasne). A kdo je ta "rozumna cast lidi", co rozhoduje (opet
pro me dost nejasne, i kdyz treba mezi poslanci uz se clovek alespon
castecne dokaze zorientovat).

Samozrejme je i treba vedet, co konkretne se resi a melo by se vyresit
dobre a za rozumne penize, prip. co by se resit melo (napr. obcanky -
okopirovat estonske reseni, sbirka zakonu - 150mil je fakt moc, datove
schranky - zrusit co nejdrive, atd.)

Dava to smysl? (Nebo se treba uz treba vlamuju do otevrenych dveri?)

Michal Skop

p.s.: konference o e-governmentu v ČR pro úředníky i firmy:
"e-government 20:10, aneb žijem si jak na zámku, ať to trvá věčně" (hmm,
to se nam to zije, kdyz nam to lidi platej...)

On 07/09/2011 04:30 PM, Jiri Skuhrovec wrote:
> [...]
> http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/micr/scripts/detail.php_id_1964.html
> Proč a jak byly zrušeny je příběh do kterého vidím jen velmi mírně,
> takže raději nebudu dezinformovat.
>
> S vhodností takových standardů pro systémy veřejné správy souhlasím. S
> kolegy působíme v poradních orgánech NERV a Rady vlády pro informační
> společnost a konkurenceschopnost. Dá-li se dohromady smysluplný návrh,
> můžeme ho tam přednést.
>
> Jirka Skuhrovec
>
> (ostatně souhlasím, jen nevím jak to zrušení schránek vysvětlíme

>>> vynos (vyhlaska) o standardech