[Okfn-dk] Hvordan ser vores bud på en Digitaliseringsstrategi ud?

Niels Erik Kaaber Rasmussen niels at buhlrasmussen.eu
Sat Nov 1 18:42:44 UTC 2014

Hej alle

Direktøren i Digitaliseringsstyrelsen har inviteret et udvalg af hans
twitter-følgere til en snak om den kommende fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi over en kop kaffe, og vi har fået inviteret os
selv med. Jeg deltager på vegne af Open Knowledge Danmark og vil gøre
mit bedste for at viderformidle vores holdninger omkring åben viden.

For at forberede mig bedst muligt har jeg startet en pad, med ideer til
hvordan en optimal digitaliseringsstrategi kunne se ud med Open
Knowledge-øjne. Linket er her:

       https://pad.okfn.org/p/digitaliseringsstrategi

- I er meget velkommne til at komme med ideer, forslag og kommentarer.
Især hvis I har ideer til konkrete initiativer Digitaliseringsstyrelsen
realistisk set kunne tænke sig at tage ombord.

Selve mødet er struktureret omkring 3 emner (men jeg synes ikke, vi skal
lade os begrænse heraf):
·  Brugervenlighed og tilgængelig kommunikation med det offentlige
·  Effektive arbejdsgange og automatiseret sagsbehandling (fx
straksafgørelser)
·  Gode rammebetingelser for et mere digitalt Danmark (fx data og
sikkerhed)

Mine foreløbige tanker koncentrerer sig om:
Overordnet formål - hvorfor skal vi digitalisere?
Open Access - der må kunne laves en business-case, der viser værdien af
open access.
Open Education - tilsvarende med åben uddannelse
Open Aid
Aktivt medborgerskab/Citizens empowering
Åben kulturarv
Styrket demokrati
Åbne standarder
Open source
Open Government
Internationalisering

Jeg vil også prøve at skrive ud på en af vores internationale
mailinglister for at høre, om der er nogle der der har input.

Mvh, Niels Erik
--
Tweet @nilleren
Phone (+45) 2680 9492