[Okfn-dk] Hvordan ser vores bud på en Digitaliseringsstrategi ud?

Ove Larsen ovelarsen at gmail.com
Sat Nov 1 20:29:11 UTC 2014

Hejsa. Godt initiv.
Strøtanker om top-down kontra bottom-up. (ved ikke om det kan bruges til
noget)
Som Digitaliseringsstyrelse - har man jo det overordnede ansvar for
implementeringen - men baseret på behov hos de forskellige ministerier -
styrelser - og ude i regionerne og kommunerne.

Det giver en meget top-down embedsmands styring af behovet for
digitalisering - og desværre har vi set - at de tiltag der er helt tæt på
borgerne ikke indbefatter tilstrækkelig borgerinddragelse - og
digitaliseings rækkefølge besluttes i forhold til bevillinger og
besparelser.

Ønsker til digitalisering kunne være at de gevinster/besparelser der kan
hentes ved digitalisering prioriteres - så der - hvor der er professionelle
(personale) der skal bruge de digitale løsninger - og stå for
indberetninger - gennemføres først/hurtigst - og at der tages et mere
bottom-up perspektiv på de digitaliseringer der er borgernære - så der er
mere tid til at borgerne kan tilpasse sig til digitaliseringern - og tid
til at erfaringer kan indarbejdes løbende.

Lige nu er der ingen prioritering og digitaliserings-forandringerne kommer
fra alle kanter og vi ser befolkningen gør modstand - og den manglende
styring/prioritering gør det til en tabersag fordi det føles som tvang. Som
al udvikling indenfor Open Source innovation viser - er det
brugerinddragelsen der giver vinderløsninger.

En analyse omkring omkostninger/gevinster/besparelser ved digitalisering
for virksomheder / offentlige institutioner - og
omkostninger/gevinster/besparelser på borgernære områder.
/Ove

--
"All bits are equal, - but some bits are more equal than others."