Re: Despre date "deschise" și licența OGL-ROU-1.0

Andrei Nicoara andrei.nicoara la anse.ro
Joi Mai 26 12:56:13 UTC 2016

Andrei, multumesc de intrebari , am sa incerc sa raspund la toate.

In primul rand trebuie sa spun ca este relevanta diferenta dintre date si
documente. Istoric s-a vorbit despre documente, acum exista un proces de
tranzitie dinspre obtinerea si reutilizarea  documentelor spre continutul
acestora (date, informatii). Atunci cand vorbim de date avem o
flexibilitate mult mai mare decat atunci cand vorbim de documente. CE
de-abia acum incepe sa renunte la documente, in Romania vorbim de date doar
in baza memornadumului OGP. Si in cadrul guvernului exista abordari
diferite, spre exemplu MCPDC se lupta pentru documente, CPM pentru date.

Conditiile de "eliberare" a datelor/documentelor pot fi stabilite numai de
catre detinatorul acestora. In Romania se considera ca ownerul este
institutia publica, nu guvernul, asadar fiecare institutie publica are
libertatea de a alege ce conditii doreste. Aceasta libertate se manifesta
in conditiile legii, in cazul nostru din Legea nr. 109/2007
<http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/81689> modificata
prin Legea nr. 299/2015
<http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/173535>. Aceasta lege
este transpunerea unei Directive si vorbeste de documente, dar este
aplicata si datelor, iar pentru acestea marcheaza un set de criterii care,
odata indeplinite, se considera ca "deschiderea" este indeplinita. Asadar o
institutie publica poate folosi orice licenta care se incadreaza in
conditiile legale.

Din acest motiv in data.gov.ro exista la publicarea unui dataset 4 optiuni
disponibile spre selectare de catre institutia publica care publica datele: rou
ogl, doua licente creative commons si o licenta "alta licenta"

Daca selecteaza "alta licenta" se presupune ca institutia publica isi va
scrie in textul atasat datasetului propria licenta. Puteti observa din cele
spuse ca noi nu putem forta nici o institutie publica sa foloseasca o anume
licenta, nu exista cadrul legal pentru acest lucru.

Licenta ROU OGL este publicata de CPM fiind verificata de colegii juristi
in privinta satisfacerii conditiilor legale. Ea este adoptata de unele
institutii publice prin mimetism si in baza increderii in expertiza
noastra. Din pacate acest efect nu ar mai exista daca am promova o licenta
creata de un ONG de nu se stie (in institutiile publice) de pe unde.

In concluzie: in acest moment licentele Creative Commons sunt pe portal
dpdv tehnic pe picior de egalitate cu ROU OGL totusi nici o institutie
publica nu a ales sa le foloseasca. Acest lucru se poate intampla doar prin
educarea acestora.

ROU OGL poate fi imbunatatita la fel cum a fost si creeata, o sa dureze
ceva dare este realizabil. Sunt de acord cu Denis ca acest drum are mai
mult sens in masura in care ne ocupam si de celelalte aspecte legate de
intelegerea licentierii, deschiderea de respectare a acesteia, etc.

Nu cred ca am raspuns la tot, voi reveni cu completari daca imi semnalati
ce va intereseaza.

Andrei N